"Moje dijete mi neće ništa reći o svom danu!" To je česta briga koju psihoterapeutkinja Amy Morin čuje od roditelja u svojoj ordinaciji. Objašnjava da se roditelji tako nadaju se da će dobiti uvid u svijet svog djeteta. Ali pitanje "Kako je bilo danas u školi?" obično dovodi do odgovora od jedne riječi.

Amy Morin je psihoterapeutkinja, klinička socijalna radnica i predavačica na Sveučilištu Northeastern. Autorica je nekoliko knjiga, uključujući „13 stvari koje snažna djeca rade: Mislite na veliko, osjećajte se dobro, ponašajte se hrabro“ i „13 stvari koje mentalno jaki roditelji ne rade“.

Kao terapeutkinja potiče roditelje da postavljaju promišljena pitanja koja potiču smislene razgovore. Kada djeca razmišljaju o svojim iskustvima, vježbaju vještine poput emocionalne svjesnosti, rješavanja problema i empatije te razvijaju način razmišljanja usmjeren na rast, napisala je za CNBC.

Evo kojih sedam pitanja koja vode do produktivnih razgovora, a ujedno pomažu djeci da mentalno ojačaju:

1. Koji je bio najbolji dio tvog dana?

Ovo pitanje potiče djecu da skeniraju svoj mozak tražeći pozitivne stvari. Za djecu koja ne vole školu ili su sklona usredotočiti na ono što je pošlo po zlu, odgovor na ovo pitanje pomaže im da izgrade optimizam i zahvalnost - što su oboje zaštitni čimbenici za mentalno zdravlje.

Postavite pitanje na temelju vlastitog iskustva, rekavši: „Najbolji dio mog dana bila je šetnja tijekom pauze za ručak. A tebi?“ Vaše dijete bi moglo podijeliti neki istaknuti događaj, poput: „Igrao sam se s prijateljima na odmoru.“

2. Koju si grešku danas naučio/la?

Ovo normalizira pogreške i slavi zdravo preuzimanje rizika. Otvoreni razgovor o pogreškama smanjuje sram i pomaže djeci da ih vide kao prilike za rast.

Pitajte s tonom znatiželje, a ne osuđivanja : „Je li se danas dogodilo išta što bi sljedeći put učinio drugačije?“ To bi ih moglo potaknuti da kažu: „Zaboravio/la sam knjigu iz knjižnice pa ću je večeras spakirati da ne zaboravim.“

Što pitati dijete nakon škole? Stručnjaci preporučuju ovih 7 pitanja
Foto: Shutterstock

3. Na koga si danas bio/bila ponosan/ponosna?

Djeluje jer okreće njihovu pažnju na druge i njeguje empatiju. Također ćete dobiti uvid u odnose vašeg djeteta i što oni cijene.

Postavite pitanje preciznije, na primjer: „Jesi li danas vidio nekoga kako se jako trudio oko nečega?“ Vaše dijete može pričati o prijatelju koji je bio hrabar ili se samo potapšati po leđima i reći: „Moja prijateljica je zaboravila svoju užinu pa sam svoju podijelila s njom.“

4. Što je jedna stvar koja bi današnji dan učinila boljim?

Ovo pitanje pomaže djeci da prepoznaju osjećaje poput frustracije i razočaranja bez zadržavanja na tim iskustvima. Prirodno otvara vrata rješavanju problema i planiranju.

Možete pitati na zabavan način, primjerice: „Kad biste imali čarobni štapić kojim biste danas promijenili jednu stvar, što bi to bilo?“ To može dovesti do kreativnih ideja, poput: „Volio bih da imam više vremena za svoj projekt za likovni pa ću ga možda donijeti kući da ga dovršim.“

Što pitati dijete nakon škole? Stručnjaci preporučuju ovih 7 pitanja
Foto: Shutterstock

5. Kome si danas pomogao/pomogla?

Pomoću ovakvih pitanja možete osnažiti djecu da se uključe u prosocijalno ponašanje . Kada redovito postavljate pitanja, djeca počinju tražiti prilike da budu od pomoći, a djela ljubaznosti postaju druga priroda.

Pitajte o malim doprinosima: „Jesi li danas bio pomagač?“ Možda će se sjetiti nečeg jednostavnog, poput: „Pomogao/la sam učitelju/učiteljici podijeliti papire.“

6. Što je bilo najzanimljivije što si danas naučio/la?

Naglašava znatiželju nad akademskim uspjehom. Pokazivanje interesa za sam proces učenja potiče cjeloživotno učenje.

Potaknite djecu da pričaju o onome što su naučili, a ne samo o svojim predmetima. Mogu podijeliti neku zabavnu činjenicu, poput: „Naučio/la sam da moj učitelj/ica zna svirati violinu.“ Pokažite interes i postavljajte dodatna pitanja kako biste održali razgovor.

7. Što bi novo htio/htjela isprobati?

To potiče djecu da pogledaju izvan svoje zone udobnosti i potiče ih da budu hrabra. Ne moraju biti dobri u nečemu da bi isprobali nešto novo - to je iskustvo učenja.

Ako vaše dijete oklijeva isprobavati nove stvari, potaknite ga na eksperiment pitanjem: „Postoji li neki klub ili aktivnost koju bi želio isprobati samo jednom?“ Vjerojatnije je da će istražiti ako zna da se ne mora zauvijek toga držati.