Erica Komisar, klinička socijalna radnica i autorica, ukazuje na to da mnogi sustavi odgoja i obrazovanja zanemaruju specifične potrebe dječaka.

"Ono što se često tumači kao problem - energija, pokret, impulzivnost - može biti normalan način na koji dječaci uče i rastu, ali školski i kućni sustav ga tretira kao “problem”.", rekla je.

Ključne greške u odgoju dječaka

Evo nekoliko najvažnijih pogrešaka koje ona navodi:

1. Preuranjena akademska rutina za dječake

Komisar naglašava da djeca, a osobito dječaci, često bivaju izloženi zahtjevima za usklađivanje s obrazovnim ritmom koji nije prilagođen njihovom razvoju - primjerice, rano sjedenje, fokusirana nastava, kopiranje rada koji zahtijeva “mirno” ponašanje.

Posljedica: povećan stres, frustracija, ponašanja koja se etiketiraju kao hiperaktivnost ili izdvajanje.

2. Negiranje rodnih i bihevioralnih razlika u učenju

Ona govori kako sustavi često zanemaruju činjenicu da dječaci i djevojčice mogu imati različite stilske i razvojne potrebe:

"Kada se smanji prostor za ‘budući dječački način’ učenja i ponašanja, dječaci mogu postati “škrti” u izražavanju, manje motivirani ili se osjećati neadekvatno."

Najveće greške u odgoju dječaka koje roditelji i škole rade
Foto: Shutterstock

3. Emocionalna izolacija i manjak regulacije

Komisar ističe kako dječacima često ne pružamo odgovarajuću potporu u emocionalnoj regulaciji. Bez sustavne pomoći u učenju kako identificirati i izraziti osjećaje, dječaci se mogu osjećati izgubljeno ili reagirati agresivnije.

4. Pretjerana regulacija pokreta i igre

Fizička aktivnost, kretanje, igra - nisu dodatni nego temeljni način učenja kod dječaka: Dječaci trebaju više razdoblja igre i odmora nego samo jedan od 15 minuta.

Kada im se ne omogućuje prostor za takvu aktivnost, njihov višak energije i potreba za pokretom može “iskakati” kroz disruptivno ponašanje.

Što roditelji i sustav mogu promijeniti

Na temelju Komisarinih uvida, evo prijedloga za konkretne promjene:

Za roditelje:

  • Podržite igru koja uključuje pokret, maštovitu akciju i vanjsko istraživanje - ne samo statičku “učionica” igru.
  • Potičite emocionalnu komunikaciju: razgovarajte s dječakom o tome kako se osjeća, pokažite da su i emocije u redu.
  • Prilagodite očekivanja ritmu koji bolje odgovara djetetu - npr. manje sjediti, više mijenjati aktivnosti.

Za obrazovanje i škole:

  • Uvedite više pauza za pokret i igru, osobito za mlađe dječake.
  • Prilagodite nastavu i metode učenju tako da uključuju fizičku komponentu, manipulaciju, istraživanje.
  • Preispitajte disciplinske pristupe: razumite da ponašanje nije nužno “loše” nego možda znak da dječak ne može isprazniti višak energije ili da mu metoda ne odgovara.

Nemojte dječake pretvarati u djevojčice

Erica Komisar nas poziva na pomak: ne da “učinimo dječake kao djevojčice”, nego da slušamo kako oni uče, rastu i s kakvim potrebama dolaze. Sustavi koji stavljaju sve pod isti model – bez razlike – mogu propustiti priliku da dječacima pruže ono što im treba za zdrav razvoj.

Roditelji i odgojitelji imaju moć i odgovornost da stvore uvjete u kojima dječaci neće morati „biti mirni“ kad to nije njihova priroda, nego će imati prostor da ostvare svoj puni potencijal.