Preopterećenost, manjak koncentracije i stalni pritisak oko ocjena postali su svakodnevica osnovnoškolaca. Stručnjaci iz centra Praktikum objašnjavaju zašto je važno da dijete nauči kako učiti – i kako roditelji mogu podržati taj proces bez preuzimanja njegove uloge.
Polazak u 5. razred osnovne škole donosi veliku promjenu u život djeteta - više predmeta, više nastavnika, više obaveza. Upravo tada mnogi roditelji primjećuju da njihovo dijete ima teškoća s organizacijom, planiranjem i samostalnim učenjem.
Sve češće čujemo:„Ne zna odakle početi“,„Ako ja ne sjednem s njim, ništa ne napravi.“
Stručnjaci upozoravaju da roditeljska podrška, iako vođena dobrom namjerom, može dugoročno usporiti razvoj djetetove samostalnosti i odgovornosti.
Samostalnost se ne gradi tako da roditelj uči umjesto djeteta, nego tako da mu pomogne razviti vlastite strategije i vjeru u svoje sposobnosti“, ističe pedagoginja Mateja Hren iz centra Praktikum.
Uz sve to, djeca današnjice žive u digitalno prepunom okruženju koje otežava fokus. Prema istraživanjima, djeca u dobi od 10 do 14 godina u Europskoj uniji provode prosječno oko 2,8 sati dnevno pred digitalnim ekranima, dok tinejdžeri od 15 do 19 godina taj broj povećavaju na oko 3 sata dnevno.
Mnogi pritom istodobno koriste više uređaja – primjerice, gledaju video, dopisuju se i slušaju glazbu - što dodatno povećava distrakcije i otežava održavanje koncentracije.
Ovakav trend izaziva zabrinutost zbog mogućeg utjecaja na pažnju, motivaciju i navike u učenju. (Media use, attention, mental health and academic outcomes“, PMC, 2021.)
Istodobno, u hrvatskim školama raste broj odlikaša, a s njim i pritisak. Roditelji i djeca sve ranije razmišljaju o upisima u srednju školu, dodatnim testiranjima i „pravim ocjenama“. U tom kontekstu mnogi učenici osjećaju stres, strah od neuspjeha i ispitnu anksioznost, a sve češće i gubitak motivacije za učenjem.
'Učiti kako učiti' - vještina koja traje cijeli život
U analizama usluga podrške roditeljstvu u Hrvatskoj, roditelji često navode potrebu za pomoći u učenju kao prioritetnu uslugu (InCare).
Stručnjaci u području obrazovanja ističu da je ‘učiti kako učiti’ jedna od ključnih kompetencija za uspjeh u školi i životu. Riječ je o vještini koja uključuje razumijevanje vlastitog stila učenja, učinkovitu organizaciju vremena i sposobnost održavanja motivacije.“
Kako pomoći djetetu da postane samostalno?
Rješenje leži u razvoju vještina učenja - sposobnosti planiranja, organiziranja i preuzimanja odgovornosti. Upravo to je cilj programa PRAKTIKUM - Samostalno učenje, koji kroz radionice u malim grupama pomaže djeci osnovnoškolskog uzrasta da nauče učiti učinkovitije i s manje stresa.
Program je prilagođen dobi učenika:
- učenici 5. i 6. razreda prolaze 15 radionica koje grade temelje samostalnosti,
- učenici 7. i 8. razreda prolaze 8 fokusiranih radionica koje ih pripremaju za prijelaz u srednju školu.
Roditelji su pritom važan dio procesa – kroz edukativne materijale i sastanke dobivaju konkretne smjernice kako podržati dijete bez preuzimanja njegove uloge.
Djeca koja nauče upravljati svojim učenjem lakše se nose s izazovima, imaju bolje rezultate i više samopouzdanja. Roditelji, pak, dobivaju ono što im je možda još važnije - manje stresa i više povjerenja u djetetove sposobnosti.
“Samostalno učenje nije samo program - to je ulaganje u vještine koje traju cijeli život”, poručuju iz centra Praktikum.
