Međunarodno istraživanje TALIS 2024 (Teaching and Learning International Survey) daje vrijedan uvid u stanje nastavničke profesije, uvjete rada i profesionalni razvoj učitelja i nastavnika u Hrvatskoj i širom svijeta. Hrvatska je sudjelovala u osnovnom modulu (učitelji 5. - 8. razreda osnovne škole) te u dodatnim modulima srednjoškolskog obrazovanja, piše Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja.
Ovo su pozitivni zaključci, a nakon toga donosimo najveće izazove s kojima se suočavaju nastavnici u Hrvatskoj.
1. Visoka razina obrazovanja učitelja i nastavnika
Hrvatski učitelji predmetne nastave u osnovnim školama prednjače po obrazovanju - 94,2 % njih ima završeni četverogodišnji ili petogodišnji studij, što je znatno iznad međunarodnog prosjeka od 44,4 %.
Među srednjoškolskim nastavnicima, udio fakultetski obrazovanih iznosi 87,4 %.
Takva stručna spremnost daje temelj da je nastava kvalitetna i pedagoški osmišljena.
2. Stabilnost zaposlenja
U Hrvatskoj velik broj učitelja i nastavnika ima stalni radni odnos - 92 % u osnovnim i sličan udio u srednjim školama. Ta sigurnost u profesiji okuplja povjerenje među nastavničkim kadrom i smanjuje strahove vezane za karijerni razvoj.
3. Profesionalni osjećaj i motivacija
Većina sudionika u istraživanju izjavljuje da vole svoj predmet, nastavu i uživaju u radu. Hrvatski nastavnici ističu osobnu predanost profesiji.
4. Kompetencije u radu s različitim učenicima
Više od polovice učitelja osjeća da može prilagoditi nastavu u multikulturalnom okruženju i sudjelovati u poticanju suradnje učenika različitih porijekla, piše OECD.
Također, u pogledu rada s učenicima s poteškoćama u razvoju, udio onih koji se osjećaju sposobno prilagođavati zadatke važan je pokazatelj integrativnog pristupa.
Izazovi:
1. Povećano radno opterećenje
Učitelji od 5. do 8. razreda u Hrvatskoj prijavljuju prosječno 43,5 sati rada tjedno - što je 2 do 5 sati više od OECD i EU prosjeka.
Srednjoškolski nastavnici navode oko 40,4 sata tjedno rada.
Veliki dio vremena odlazi na pripremu, ocjenjivanje, administrativne poslove i komunikaciju s roditeljima, piše EDUS.
2. Stres i izvori pritiska
Glavni izvori stresa su: odgovornost za uspjeh učenika, velika administracija i pritisci od strane roditelja.
Postotak nastavnika koji doživljavaju značajan stres u porastu je u odnosu na ranije razdoblje.
3. Namjera napuštanja profesije
Oko četvrtine nastavnika izjavljuje da planira napustiti struku u sljedećih pet godina.
Posebno zabrinjava mlađi kadar, koji je osjetljiv na uvjete rada, plaću i profesionalnu budućnost.
4. Niska društvena percepcija i zadovoljstvo plaćom
Samo mali dio nastavnog kadra zadovoljan je svojom plaćom, a učitelji često osjećaju da sustav ne vrednuje njihov rad dovoljno. Tek 9 % učitelja smatra da su nastavnici društveno cijenjeni u Hrvatskoj.
5. Ograničeni utjecaj na političke odluke
Nastavnici u Hrvatskoj rijetko smatraju da imaju utjecaj na obrazovne politike i veće institucije koje donose odluke.
Zaključak
Istraživanje TALIS 2024 otkriva da hrvatski učitelji i nastavnici imaju visok stupanj stručne spremnosti i motivacije, ali da se suočavaju s ozbiljnim izazovima: prevelikim radnim opterećenjem, stresom, neujednačenim uvjetima i osjećajem nedovoljnog društvenog poštovanja.
Da bi se održao kvalitetan obrazovni sustav i privukao novi kadar, neophodno je sustavno djelovanje - bolji uvjeti rada, podrška u profesionalnom razvoju te veća transparentnost i suradnja među školom, roditeljima i institucijama.