Međunarodno istraživanje TALIS 2024 (Teaching and Learning International Survey) daje vrijedan uvid u stanje nastavničke profesije, uvjete rada i profesionalni razvoj učitelja i nastavnika u Hrvatskoj i širom svijeta. Hrvatska je sudjelovala u osnovnom modulu (učitelji 5. - 8. razreda osnovne škole) te u dodatnim modulima srednjoškolskog obrazovanja, piše Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja.

Ovo su pozitivni zaključci, a nakon toga donosimo najveće izazove s kojima se suočavaju nastavnici u Hrvatskoj.

1. Visoka razina obrazovanja učitelja i nastavnika

Hrvatski učitelji predmetne nastave u osnovnim školama prednjače po obrazovanju - 94,2 % njih ima završeni četverogodišnji ili petogodišnji studij, što je znatno iznad međunarodnog prosjeka od 44,4 %.

Među srednjoškolskim nastavnicima, udio fakultetski obrazovanih iznosi 87,4 %.

Takva stručna spremnost daje temelj da je nastava kvalitetna i pedagoški osmišljena.

2. Stabilnost zaposlenja

U Hrvatskoj velik broj učitelja i nastavnika ima stalni radni odnos - 92 % u osnovnim i sličan udio u srednjim školama. Ta sigurnost u profesiji okuplja povjerenje među nastavničkim kadrom i smanjuje strahove vezane za karijerni razvoj.

Hrvatski učitelji visoko obrazovani, ali preopterećeni i pod stresom, otkriva TALIS 2024
Foto: Shutterstock

3. Profesionalni osjećaj i motivacija

Većina sudionika u istraživanju izjavljuje da vole svoj predmet, nastavu i uživaju u radu. Hrvatski nastavnici ističu osobnu predanost profesiji.

4. Kompetencije u radu s različitim učenicima

Više od polovice učitelja osjeća da može prilagoditi nastavu u multikulturalnom okruženju i sudjelovati u poticanju suradnje učenika različitih porijekla, piše OECD.

Također, u pogledu rada s učenicima s poteškoćama u razvoju, udio onih koji se osjećaju sposobno prilagođavati zadatke važan je pokazatelj integrativnog pristupa.

Izazovi:

1. Povećano radno opterećenje

Učitelji od 5. do 8. razreda u Hrvatskoj prijavljuju prosječno 43,5 sati rada tjedno - što je 2 do 5 sati više od OECD i EU prosjeka.

Srednjoškolski nastavnici navode oko 40,4 sata tjedno rada.

Veliki dio vremena odlazi na pripremu, ocjenjivanje, administrativne poslove i komunikaciju s roditeljima, piše EDUS.

2. Stres i izvori pritiska

Glavni izvori stresa su: odgovornost za uspjeh učenika, velika administracija i pritisci od strane roditelja.

Postotak nastavnika koji doživljavaju značajan stres u porastu je u odnosu na ranije razdoblje.

3. Namjera napuštanja profesije

Oko četvrtine nastavnika izjavljuje da planira napustiti struku u sljedećih pet godina.

Posebno zabrinjava mlađi kadar, koji je osjetljiv na uvjete rada, plaću i profesionalnu budućnost.

4. Niska društvena percepcija i zadovoljstvo plaćom

Samo mali dio nastavnog kadra zadovoljan je svojom plaćom, a učitelji često osjećaju da sustav ne vrednuje njihov rad dovoljno. Tek 9 % učitelja smatra da su nastavnici društveno cijenjeni u Hrvatskoj.

5. Ograničeni utjecaj na političke odluke

Nastavnici u Hrvatskoj rijetko smatraju da imaju utjecaj na obrazovne politike i veće institucije koje donose odluke.

Zaključak

Istraživanje TALIS 2024 otkriva da hrvatski učitelji i nastavnici imaju visok stupanj stručne spremnosti i motivacije, ali da se suočavaju s ozbiljnim izazovima: prevelikim radnim opterećenjem, stresom, neujednačenim uvjetima i osjećajem nedovoljnog društvenog poštovanja.
Da bi se održao kvalitetan obrazovni sustav i privukao novi kadar, neophodno je sustavno djelovanje - bolji uvjeti rada, podrška u profesionalnom razvoju te veća transparentnost i suradnja među školom, roditeljima i institucijama.