U Rijeci je zdravstveni odgoj u osnovnim školama uveden kao kurikularna novost: projekt Grad Rijeka-in „Zdravstveni odgoj i obrazovanje (ZOO)” već je prošle školske godine (2024./2025.) proveden u šest škola, kao pilot-projekt.
Nakon evaluacije pilot-faze, program od listopada 2025. postaje dostupan u svim osnovnim školama Grada Rijeke - i učenicima je ponuđen uz suglasnost roditelja/skrbnika.
Na temelju iskustava u Rijeci, u Zagrebu je krajem ljeta 2025. pokrenut proces uvođenja zdravstvenog odgoja kao izvannastavne aktivnosti za učenike 5.-8. razreda.
Gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomaševićizjavio je da je formirano stručno povjerenstvo koje radi na kurikulumu - i da će roditelji sami odlučivati žele li da njihovo dijete pohađa tu aktivnost.
Što mislite o uvođenju zdravstvenog odgoja u škole?
Okrugli stol - kako roditelje uključiti u proces?
U Hrvatskom saboru održan je okrugli stol o temi zdravstvenog odgoja u školama, na kojem su sudjelovali stručnjaci, saborski zastupnici i predstavnici udruga. Rasprava se fokusirala na to treba li postojeći kurikulum dopuniti dodatnim programima te kako osigurati da roditelji budu uključeni u proces.
Stručnjaci su naglasili važnost tema poput mentalnog zdravlja, prevencije ovisnosti i seksualnog odgoja, dok su kritičari upozorili na mogućnost uvođenja ideoloških sadržaja bez šire društvene suglasnosti. Okrugli stol dodatno je potvrdio da je zdravstveni odgoj tema koja i dalje izaziva burne reakcije i podijeljena mišljenja, a posebna pažnja posvećena je iskustvima Rijeke i planovima Zagreba.
Reakcije i iskustva iz Rijeke
Evaluacija prvog razreda izvođenja ZOO-a u Rijeci pokazala je da su većina učenika i roditelja zadovoljni: djeca su ocijenila program ocjenom 4,4/5, a više od 70 % kaže da im je bilo korisno.
Prema izvještajima iz škola, program je obuhvatio teme poput mentalnog zdravlja, prevencije ovisnosti, zdravih navika, prehrane, tjelesne aktivnosti te spolnog i reproduktivnog zdravlja - što roditelji i učenici ocjenjuju kao vrijedno i korisno.
Iz Rijeke se ističe da je cilj poboljšati “zdravstvenu pismenost” mladih - znanja i vještine relevantne za zdravlje, a ne samo “obaveznu biologiju”.
Rasprave, kritike i prosvjedi
Najava da Zagreb uvodi ZOO izazvala je oštre reakcije dijela javnosti: dio roditelja, udruge i političara tvrde da program sadrži ideološke elemente (npr. “rodna ideologija” ili teme o seksualnosti) - i organizirali su prosvjed 4. listopada 2025. ispred gradskog poglavarstva.
Udruga i roditelji okupljeni u inicijativu Karte na stol zahtijevaju transparentnost pri izradi kurikuluma - tvrde da se “odgoj ne smije koristiti kao poligon za ideološke eksperimente”.
Neki politički akteri - npr. saborski zastupnik Nikola Grmoja - aktivno se protive uvođenju ZOO-a, strahujući da bi program mogao prerasti u obavezni predmet i uključivati sadržaje koje smatraju neprimjerenima.
Gradonačelnik Tomašević odgovara da kurikulum još nije donesen - te da je ZOO samo izvannastavna, izborna aktivnost: svaka škola mora odlučiti hoće li ga uvesti, a roditelji hoće li djecu upisati.
Također, politički i društveni pritisci, uključujući i reagiranja vjerskih zajednica, pojačavaju polemiku.
Dakle, u Rijeci je program već aktivan za sve osnovne škole (ovisno o interesu roditelja) od listopada 2025. dok je u Zagrebu u tijeku izrada kurikuluma putem stručnog povjerenstva; no, sadržaj još nije javno objavljen, što je glavni izvor neslaganja i sumnji kod onih koji se protive.
Kada kurikulum bude gotov, svaka pojedina škola i svaki roditelj morat će osobno odlučiti hoće li sudjelovati. To znači da ZOO trenutno nije – i neće nužno biti – nametnut kao obvezan predmet.
Argumenti za i protiv
Medijska polemika se često svodi na “seksualni / rodni odgoj u osnovnim školama” - što dodatno dramatično pobuđuje interes javnosti.
Primarni argument zagovornika:
- ZOO pruža sustavne, stručne i transparentne informacije o zdravlju, mentalnom zdravlju, ovisnostima, spolnosti - teme važne u adolescenciji - koje bi inače djeca potražila na internetu ili među vršnjacima.
Primarni argument protivnika:
- boje se da sadržaji razaraju tradicionalne vrijednosti, da uključuju rodna pitanja i pretjeranu seksualizaciju, da roditelji nisu dovoljno uključeni u kreiranje programa, i da se radi o ideološkom eksperimentu.
U Zagrebu, najava i planovi za uvođenje, uz političke i ideološke tenzije, potaknuli su veliku javnu debatu - o ulozi roditelja, granicama školskog odgoja, transparentnosti i sadržajima koji bi se podučavali.
