‘Transparentne inovacije’ vratile su Google na vrh poretka BrandZTM Top 100 najvrednijih svjetskih brendova, povećavajući njegovu vrijednost na 229 milijardi USD. BrandZ podaci i analize pokazuju da je ovo bila stabilna godina za najmoćnije svjetske brendove iako su na globalnom tržištu prisutni financijski pritisci, uključujući i usporavanje rasta kineske ekonomije. Brandovi koji su donosili inovacije i zatim ih predstavili korisnicima/potrošačima i time poboljšali njihovo iskustvo su ostvarili značajan rast – najbolji predstavnici takvog poslovanja su Google, Amazon i Facebook. Dominantni trend bila je sposobnost prilagodbe i promjene tradicionalnog načina poslovanja; brendovi su okončali status quo svojim aktivnostima u raznim područjima, često i izvan upotrebe digitalnih tehnologija. Brendovi svih vrsta su izgradili široke ekosisteme oko potrošača i njihovih želja i potreba, čak i diverzificiranjem u nove kategorije. Ističe se Amazonova vlastita logistička mreža sačinjena od neovisnih poduzetnika pomoću koje su ponudili fleksibilne opcije (uključujući mogućnost dostave u roku od jednog sata). Facebook je započeo s hostingom originalnog sadržaja izdavača kako bi zadržao korisnike aktivnima. Starbucks (+49%, broj 21) je zakoračio u e-komercijalu s ‘tap and go’ aplikacijom; obogatili su ponudu hladnih pica i slanih jela te također ponudili pivo i vino kako bi postali relevantniji. “Brendovi koji napreduju, neovisno o sektoru, su oni koji se ponašaju kao izazivači i usvajaju način razmišljanja i model remećenja odnosa, kontinuirane promjene,” rekao je David Roth, izvršni direktor regija EMEA i Azija u WPP-u. “Oni utječu na druge kategorije s inovacijama koje idu iznad novih proizvoda ili tehnologija – mijenjajući način na koji se usluga obavlja, obogaćujući iskustvo potrošača ili mijenjajući format. Moć koji ti brandovi već imaju, kombinirana sa snagom novih platformi, omogućuju im da se brzo i uspješno šire u druge sektore.” BrandZ Top 10 Najvrednijih Svjetskih Brendova 2016
Poredak 2016 | Brend | Kategorija | Vrijednost brenda 2015 ($M) | Promjena vrijednosti brenda | Poredak 2015 |
1 | Tehnologija | 229,198 | +32% | 2 | |
2 | Apple | Tehnologija | 228,460 | -8% | 1 |
3 | Microsoft | Tehnologija | 121,824 | +5% | 3 |
4 | AT&T | Telekomunikacije | 107,387 | +20% | 6 |
5 | Tehnologija | 102,551 | +44% | 12 | |
6 | Visa | Plaćanja | 100,800 | +10% | 5 |
7 | Amazon | Maloprodaja | 98,988 | +59% | 14 |
8 | Verizon | Telekomunikacije | 93,220 | +8% | 7 |
9 | McDonald’s | Brza hrana | 88,654 | +9% | 9 |
10 | IBM | Tehnologija | 86,206 | -8% | 4 |
- Jaki brendovi ostvaruju veći uspjeh. Brandovi u poretku BrandZ Top 100 Najvrednijih Svjetskih Brendova konstantno ostvaruju bolje financijske rezultate od onih koji nisu uvršteni i zbog toga generiraju veću zaradu dioničarima.
- Poremećaj je katalizator za rast vrijednosti. Kategorije koje su povećale vrijednost su bile ili protresene izazivačima temeljenima na na jedinstvenoj i smislenoj platformi, kao što su Under Armour i Victoria’s Secret u odjevnoj industriji (+14%), ili prisiljene na velike inovacije zbog potrebe da odgovore na novi trend, kao što su brendovi u industriji brze hrane (+11%) koji uspješno adresiraju sve veću globalnu potražnju za zdravim proizvodima.
- Inovacije su glavni pokretač rasta – ali moraju biti primijećene i validirane od strane potrošača. Brendovi koji su jaki inovatori su najviše povećali svoju vrijednost u razdoblju od zadnjih 11 godina koliko se BrandZ Top 100 rangiranje provodi. Međutim, da bi imale utjecaj na vrijednost, inovacije moraju biti jasno komunicirane i isporučene kroz iskustvo korištenja brenda: brendovi koji su percipirani kao inovativni – uključujući Disney (broj 19) i Pampers (broj 37) – rasli su devet puta brže od onih koji su manje inovativni.
- Odjevna industrija je najbrže rastuća kategorija, s povećanjem od 14% na 114 milijardi USD. Naglasak je na vrhunskoj izvedbi, s brendovima kao što su Nike (+26%) i Under Armour (novi u poretku) koji su lansirali specijalne premium linije proizvoda, integrirale tehnologiju kao što je postavljanje monitora srca u odjeću i obogatile sportsku odjeću besplatnim mobilnim aplikacijama kako bi poboljšale iskustvo korištenja.
- B2B je kategorija s efikasnim poduzećima ali neefikasnim brendovima. Oni su percipirani kao odgovorniji od potrošačkih brendova, u njima je bolje raditi, dobre su vrijednosti i stabilni – ali nisu toliko uzbudljivi ili dinamični. B2B brandovi su vrlo inovativni; osiguranje da budu takvi zahtijeva jaku i smislenu komunikaciju. SAP (broj 22) i Adobe (novi u poretku na broju 100) su neki od B2B brandova koji su od strane potrošača percipirani kao inovativni.
- Poremećaj se proteže i na samo rangiranje. Skoro polovica (46) brendova u 2016 Top 100 poretku ušli su u rangiranje nakon prve godine kada je provedeno (2006); 54 su od prve godine unutra. Takva podjela pokazuje nam da jaki brendovi mogu zadržati vrijednost kroz vrijeme ali također ukazuje na potencijal novih brendova koji mogu poremetiti status quo.
- Jaka emocionalna veza pokreće lokalne brendove. Na temelju jasnog razumijevanja potreba svojih potrošača, lokalni brendovi povećavaju tržišni udio kod kuće, ali (s unaprijeđenim poslovanjem i marketingom) i u novim regijama. Kineski Huawei (broj 50, +22%), na primjer, se vrlo brzo globalizirao i oduzeo tržišni udio i Apple-u i Samsung-u.