Malo je koja torba dosegla kultni status kao ‘birkinica’, Hermèsova perjanica koju je inspirirala Jane Birkin. Prije desetak dana na aukciji se našla ta prva, originalna torba iz 1984. koju je glumica godinama ponosno nosila, a poslužila je kao prototip za sve ostale koje su predmetom obožavanja i žudnje. U napetom nadmetanju koje se desetak minuta odvijalo u pariškoj aukcijskoj kući Sotheby’s prodana je za nevjerojatnih 8,6 milijuna eura kolekcionaru Shinsuku Sakimotu.
- Htjeli smo odati počast nasljeđu jednog od najikoničnijih modnih komada. Htio sam osigurati da je ovo remek-djelo u rukama tvrtke koja istinski cijeni njezinu priču i podijelit će je sa svijetom - rekao je japanski poduzetnik i vlasnik tvrtke Valuence koja se bavi kupnjom i prodajom luksuznih predmeta.
No, tko je bila pjevačica, glumica, ikona stila koja je brend Hermès inspirirala da kreira najpoznatiju i najtraženiju torbu na svijetu? Glumila je u devedesetak filmova, snimila više od 20 albuma, sudjelovala u humanitarnim i mirovnim akcijama, a upamćena je i po hitu ‘Je t’aime... moi non plus’, pjesmi Sergea Gainsbourga u kojoj je odglumila orgazam. Singl je izazvao toliko snažne reakcije da se čak jedan papa upetljao u njegovo izvođenje. Svojeglava Birkin nikada se nije obazirala na ono što drugi govore i živjela je po vlastitim pravilima.
- Znala sam što želim. Ako sam željela hodati bosa i nositi baloner, napravila bih to. Nije me bilo briga što drugi misle. U klubove smo mogli dolaziti u pidžami ako smo željeli, ali nismo pa smo umjesto toga odjenuli majicu i traperice. Druge ljude tako odjevene ne bi pustili unutra, ali nas jesu. Nikome se nismo morali dodvoravati - istaknula je Jane Mallory Birkin koja se rodila 14. prosinca 1946. u Londonu.
Njezin otac David Birkin bio je zapovjednik britanske kraljevske mornarice i špijun u Drugome svjetskom ratu, a majka Judy Campbell glumica.
- Moja je majka bila oličenje hrabrosti. Uvijek se brinula o ocu koji je bio bolestan. Kad je preminuo, ona se iz gospođe Birkin ponovno prometnula u Judy Campbell. Bila je odlična glumica. Nakon njegove smrti izišla je iz ljušture, ponovno je postala ona stara: neovisna, zabavna, pametna žena. I ponovno je mogla glumiti. Gluma je bila njezin život prije nego što joj je otac to uništio. Znala sam je povesti na svoje turneje i odlično smo se zabavljale. Otac je bio oficir i u Drugome svjetskom ratu sudjelovao je u francuskom pokretu otpora. Krijumčario je ljude na jug Francuske. Kada sam se nalazila u bunkerima u Sarajevu, Ruandi ili Burmi (ondje je bila u humanitarnoj misiji, op. a.), mislila sam: “I moj bi otac ovako postupio”. Vjerovala sam da bi bio ponosan na mene ili da barem ne bi bio tako razočaran kao što je bio kada je doznao da sam postala glumica - istaknula je Jane koja je odrastala uz starijeg brata Andrewa.
- Imala sam jako zabavno djetinjstvo. Ljetni praznici bili su prava idila. Snimali bismo obiteljske filmove, i to s pravim scenarijem. Moj je otac bio jako šarmantan i karizmatičan i sve je znao učiniti zabavnim - prisjetila se Jane koju su roditelji nakon što je maturirala na četiri mjeseca poslali u Francusku kako bi naučila jezik.
No to se, prisjetila se Jane, nije dogodilo jer je vrijeme uglavnom provodila s još šest djevojaka iz Engleske. Vratila se u domovinu gdje je upoznala skladatelja Johna Barryja. Zaljubila se i udala se kada je imala samo 19 godina, a on 32.
- Bila sam opčinjena Johnom. Nisam mogla vjerovati da je taj sofisticirani genij odabrao mene, a ne neku drugu. Bila sam polaskana, uzbuđena, jako zaljubljena. Naravno, moji su roditelji bili zgroženi jer je već bio u braku i imao kćer s kućnom pomoćnicom. Nije bio na dobrom glasu. Rekao mi je da neću imati hrabrosti skinuti se na filmu pa sam pomislila: hoću i oduševit ću ga time - prisjetila se Jane koja je tako postala prva glumica u povijesti koja je na velikom platnu pokazala stidne dlake.
Riječ je o filmu ‘Blow-Up’ iz 1966., ali nakon tri godine braka, 1968., ostavio ju je zbog njezine najbolje prijateljice.
- Nisam ni pomišljala da bi mogao otići s nekom drugom. Kada sam se nakon toga vratila roditeljima, bili su dobri prema meni. Nikad mi nisu rekli: “Govorili smo ti!” Samo su željeli da se vratim kući. On je otišao u Los Angeles i nije mi ostavio ni telefonski broj pa sam se s Kate odlučila vratiti u Francusku - ispričala je.
Naime, djevojčicu Kate dobila je u braku s Johnom, a malena je imala samo godinu dana kada ih je napustio. Poslije je Kate postala talentirana fotografkinja koja je preminula 2013. godine.
Kako je gluma bila gotovo jedini posao kojim se Jane dotad bavila, odlučila je u Parizu okušati sreću na audicijama.
- Nisam znala jezik, ali prošla sam na audiciji za film ‘Slogan’ u kojem je glumio Serge Gainsbourg. Na audiciji sam plakala jer sam se i dalje osjećala jadno što me John ostavio. Nakon treće scene rekla sam da želim ići kući. Bilo je grozno, ali redatelj Pierre Grimblat i Serge rekli su: “Ona je ta” i dali mi ulogu. Išla sam na mnogo audicija, ali ta mi je promijenila život. Ne samo zato što sam zahvaljujući njoj upoznala čovjeka s kojim ću iskusiti 12 godina čiste sreće, nego me i uvjerila u to da je moja budućnost u Francuskoj, gdje sam ostvarila izvanrednu karijeru u kazalištu, glazbi i na filmu. Da sam ostala u Engleskoj, možda bih snimila seriju, dvije. Kao Engleskinja u Francuskoj bila sam svima zanimljiva - objasnila je.
Iako joj se 20 godina stariji Serge u početku nije svidio jer je mislila da je arogantan, nije prošlo ni mjesec dana i već je bila zaljubljena. Budući da ju je uzrujao njegov odbojan stav, željela ga je bolje upoznati pa je organizirala večeru s njim i redateljem. Nakon jela njih su dvoje zaplesali, a kada joj je Serge počeo gaziti po prstima, shvatila je da nije arogantan kao što je mislila, nego samo sramežljiv. Te ju je večeri odveo u nekoliko klubova i poslije u Hilton Hotel, gdje su ga na recepciji upitali: “Vaša uobičajena soba, gospodine Gainsbourg?” Kako je odmah zaspao, te večeri nisu bili intimni, ali ubrzo su postali nerazdvojni.
- On je izbrisao svu tugu. Zbog njega sam se osjećala predivno - istaknula je.
Kada su se vratili u Pariz, odsjeli su u L’Hôtelu, poznatom po tome što je ondje preminuo Oscar Wilde, i uživali u ljubavi. Tu su romansu odobrili i njezini roditelji.
- Bili su jako sretni kada sam našla nekoga tko me voli koliko i ja njega, bio je jako topla osoba. Serge je volio mog oca. Uklopio se - ispričala je. Serge je već tada napisao ‘Je t’aime... moi non plus’ koji je snimio s Brigitte Bardot. Ali kako su prekinuli, a ona je bila u braku s Gunterom Sachsom, molila ga je da ne objavi pjesmu. Umjesto toga, zamolio je Birkin da otpjeva tu dionicu.
- Sve te prekrasne glumice preklinjale su ga da im dopusti da snime taj dio u pjesmi pa sam mislila bolje da pristanem, inače će me zamijeniti. Tada ste imali samo dva pokušaja snimanja pa je bio zabrinut da ću se previše zanijeti uzdisanjem i da neću stati na vrijeme kako bih pogodila visoku notu koja ide na kraju. Snimku smo odnijeli čelniku glazbene kuće Phillips koji je, dok je preslušavao to eksplicitno stenjanje, rekao: “Vidite djeco, nemam problem s tim da odem u zatvor, ali nemam namjeru ići u zatvor zbog singla. Radije bih da me zatvore zbog ploče, zato se vratite, snimite još deset pjesama i objavit ćemo sve”, prisjetila se.
Čim je objavljen, singl je zabranjen u nekim zemljama, a protiv njega se pobunio i papa Pavao VI., što je pridonijelo popularnosti. Zasjeo je na prvo mjesto ljestvica, a kad su je poslije pitali je li istina da snimljeni orgazam nije samo glumila, Jane je rekla: “Serge kaže da tada to ne bi bio samo singl, nego cijela ploča”.
Ultimativni par francuske scene 1971. doživio je još jedan sretan trenutak - rođenje kćeri Charlotte. Predložio joj je brak, ali ona je odbila jer je već jednom bila udana i bojala se da će to promijeniti njihov odnos. Uselili su se u obiteljsku kuću u Rue de Verneuil za koju je Serge sam birao svaki komad namještaja.
- Serge je vidio Dalíjevu kuću i oduševila ga je spoznaja da su svi zidovi presvučeni crnom tkaninom koja podsjeća na vunu. I on je želio crne zidove, ali od materijala koji podsjeća na filc. I nikad nije želio ništa mijenjati. Kad je Charlotte narasla toliko da su joj noge visjele iz krevetića, rekla sam mu: “Moramo joj kupiti krevet”, a on je odgovorio: “Obuci joj čarape”. Nikada ga nisam vidjela da se kupa. Bio je najčišći muškarac kojeg sam upoznala, ali u 13 godina nisam ga vidjela na toaletu, nikada ga nisam vidjela u potpunosti golog, djeca ga nikada nisu vidjela golog. Bio je jako diskretan. Da me vidio kako rađam Charlotte, moguće je da više nikada ne bi spavao sa mnom, a to nisam željela riskirati. I porez je plaćao ranije. Osjećao se kao imigrant. Roditelji su mu bili iz Rusije i morao se ponašati korektno. Kupovala sam mu nakit i ohrabrivala ga da nosi trodnevnu bradu. Nakon revija sjedio bi u raskošnim stolcima i birao haljine za mene - Balenciaga, Yves Saint Laurent, Givenchy. Svako Silvestrovo odlazili bismo u restoran Maxim’s gdje su svi bili stariji i ja bih ondje krala pepeljare i pribor za jelo - prisjetila se.
Gainsbourg ju je jednom opisao kao iznimno nemoralnu osobu. Poslije je priznala da joj je žao što je osramotila roditelje, i to zato što je silno željela zadržati svoje muškarce. Tada nije razmišljala ni o čemu. Tako je jednom otkrila da je odbijala primijetiti da je njezina kći Kate postala alkoholičarka i narkomanka.
- Nismo shvaćali koliko je djeci teško pohađati školu dok na radiju čuju takve stvari o svojim roditeljima. Nama je to razdoblje bilo jako zabavno - istaknula je.
Kad su kćeri bile male, par je burno živio - cijelu bi noć bili u provodu i vratili se kući u zoru, spavali cijeli dan i popodne odlazili po kćeri u školu.
- Znala sam ih odvesti u susjedstvo, u palaču Tuileries, gdje bismo se zabavljale. Došle bismo kući do 19 sati, nahranili bismo ih i uspavali, a onda bismo se spremali za večeru. Otišli bismo u restoran u kojem nikoga ne poznajemo, ali to i nije bilo važno jer bili smo atrakcija, a potom bismo posjetili još, tri, četiri, pet klubova - iskrena je bila Jane.
Kad je Charlotte imala 12 godina, Jane joj je dopustila da se pojavi u kontroverznom spotu za pjesmu ‘Lemon Incest’ u kojem su otac i kći plesali i ležali na krevetu polugoli.
- Serge je mogao pokazati ljubav za svoju djecu samo kada je kamera u blizini da to zabilježi - objasnila je Jane.
Njihov su odnos ubrzo počeli nagrizati njegovi sve veći problemi s alkoholom.
- Pred kraj našega zajedničkog života sve je postalo monotono. Više nismo odlazili u četiri ili pet noćnih klubova, samo u Élysée Matignon, gdje bismo ostajali do četiri ujutro. Postalo je previše dosadno. U sredini prostorije pojavio bi se klavir, ljudi bi se poredali oko njega i ostajali tamo do dva, tri sata ujutro. Molili su ga da im nešto odsvira. Osjećala sam se kao da živim s Frédéricom Chopinom kojem neprestano govorim: “Hej Frédéric, vrijeme je da kreneš kući!” Znala sam ga vući od klavira i govoriti ljudima da mu prestanu davati alkohol - prisjetila se.
Odjednom je sve počelo izmicati kontroli.
- Sve je postalo pomalo naporno. Bojala sam se da će se ozlijediti. Ljutilo me što gledam kako se netko toliko uništava. Ponekad bi bio toliko pijan da nije mogao staviti ključ u bravu pa bih postajala zlobna i udarila ga. Ujutro bi otvorio oči i rekao: “Otkud mi ozljeda?” Pred kraj je već bilo gadno - istaknula je Birkin.
Takve su scene postajale sve češće. Jedne je večeri u noćnom klubu Castel’s pijani Serge ispraznio sadržaj njezine torbice na pod. Bijesna i pijana, odnekud je dohvatila pitu i pogodila ga njome u glavu. Napustio je klub, a ona je krenula za njim, projurila pokraj njega i zaputila se prema obali Seine. Kad je bila sigurna da je gleda, bacila se u rijeku. Spasili su je vatrogasci i sretni su se vratili kući. Njihov je odnos nagrizala i ljubomora. Kad je Jane snimila film ‘Don Juan’ s Bardot, Serge je bio jako ljubomoran.
Alkoholizam i nasilni izljevi kojima je bio sklon presudili su njihovu odnosu. Jane ga je ostavila 1980. i počela vezu s redateljem Jacquesom Doillonom. Čim je bila izvan Gainsbourgove izravne kontrole, ponovno su uspostavili idiličan odnos koji nije pomutilo ni rođenje njezine i Doillonove kćeri Lou 1982. godine. Kad je rodila, prvo je nazvala Sergea i zamolila ga da javi Doillonu. Idući je dan u bolnicu stigao paket pun dječje odjeće koju je kupio za malenu uz čestitku na kojoj se potpisao kao Papa Deux (Drugi tata).
- Nakon što sam ostavila Sergea, bila sam zahvalna Cathérine Deneuve što su snimali film zajedno i ona je pazila na njega. Pazila je na to da doručkuje i dobro se hrani. Oduvijek sam osjećala da u njegovu domu imam svoju imaginarnu sobu, a on je imao stvarnu u našoj kući. Da ju je želio. I Charlotte je bila ondje. Bila sam ponosna na naš odnos. Bilo je pravo olakšanje što ga nisam izgubila. Ne postoji ništa nalik prijateljstvu s bivšim. Dijelili ste lijepe uspomene, dobro se ponašaju prema tebi, neprestano se ispričavaju jer su napravili ovo i ono, a ti kažeš da ti je žao što si napravila to i to, a imate i zajedničko dijete. To je jako vesela situacija. Dok je bio pijan, bio je iritantan i problematičan, znao je praviti scene, ali sad je bio drag. Svake dvije godine posvetio bi mi ploču s vrhunskim pjesmama. Gledao me kao odraslu osobu. Svratio bi bilo kad: kad ga je netko kritizirao, kad je bio nesretan, ponekad i u dva ujutro s policijom jer bi im rekao da kuham odlično varivo. Jacquesu zacijelo nije bilo lako. Samo što je u njegovim filmovima glumilo toliko djevojaka da jednostavno nije mogao prigovoriti - opisala je.
Dvije godine nakon Gainsbourgove smrti 1991., Doillon ju je ostavio. Pisalo se da je razlog tome što više nije mogao podnositi njezino javno oplakivanje bivšeg partnera. No ona je rekla da je razlog bila što mu je dozlogrdila njezina ljubomora.
- Vjerujem da sam jako teška osoba. On se zabavljao snimajući filmove, a ja sam vrijeme provodila kod kuće s djecom i Sergeom. Nisam sigurna da nisam imala kiseli izraz na licu kada bi se Jacques noću vraćao kući. Možda bih mu rekla nešto poput: “Riba je zagorjela, gdje si bio?” Iako sam se nadala da to dobro skrivam, očito nisam, stoga vjerujem da sam bila pravi davež - zaključila je Jane koja je nakon njega započela vezu s dopisnikom novina Le Monde i spisateljem Olivierom Rolinom, kojeg je od milja zvala Tiger.
- Bila bih jako sretna da smo imali dijete, ali on to nije želio. Na hladnjaku sam imala nalijepljenu fotografiju bebe i ponekad mu govorila: “Vidi što smo mogli imati” - iskrena je.
To mu je s vremenom dosadilo i ostavio ju je. No ovaj se put umjesto novoj ljubavi posvetila glumi, čak je i režirala jedan film, objavila je autobiografski album s pjesmama koje je sama napisala, a 2016. glumila je u filmu ‘La femme et le TGV’ koji je bio nominiran za nagradu Oscar u kategoriji najboljeg filma. Nakon toga rekla je da je to njezin oproštaj od glume kojoj se više nije željela vraćati. No vratila se glazbi i 2017. objavila ‘Birkin/Gainsbourg: Le Symphonique’ na kojem je u orkestralnim aranžmanima objavila pjesme koje je Serge pisao njoj tijekom i nakon veze.
Nije prestala raditi ni kada joj je 2002.dijagnosticirana leukemija od koje se uspješno izliječila, ali pomno je birala projekte i pojavljivanja na crvenim tepisima, a jedno od posljednjih bilo je 2021. na filmskom festivalu u Cannesu. Te godine objavljen je dokumentarni film ‘Jane by Charlotte’ o njezinu odnosu s kćeri. Toga rujna imala je moždani udar od kojeg se oporavljala uz kćeri i unučad.
Svestrana umjetnica preminula je 16. srpnja 2023. godine u svom pariškom domu. Uz obitelj, na vječni počinak ispratile su je i brojne slavne osobe poput glumica Catherine Deneuve, Charlotte Rampling i Vanesse Paradis te prve dame francuske Brigitte Macron, dok su se ispred crkve Saint-Roch okupili brojni obožavatelji koji su se s jedinstvenom Jane htjeli pozdraviti.