Kao što je za uspješnog 52-godišnjeg osječkog redatelja Branka Schmidta najveći izazov u karijeri bio snimiti realističan film o mračnijoj strani života, tako je izazov razgovora bio iz vrlo emotivnog, ali zatvorenog Slavonca, koji uporno skriva svoje osjećaje, doznati zbog čega se smatra mračnjakom po prirodi. Njegov posljednji pečat koji će teško izblijedjeti na repertoaru domaćih filmova jesu ‘Metastaze’ u kojima se hrabro dotaknuo margine hrvatskog društva. Životni bedem te intrigantne slavonske duše su obitelj, supruga i kćeri, s kojima je mir pronašao daleko od grada, u selu Kupinečki Kraljevec. No posljednjih ga godina srce vuče negdje drugdje...
Story: Vaš osmi film ‘Metastaze’ prošao je jako dobro kod publike i kritike. Jeste li vi zadovoljni?
Da, mislim da smo napravili odličnu stvar što smo film pustili u kina prije pulskog festivala. Film je pogledalo 30 tisuća ljudi, a u jednom je trenutku jedan suradnik stavio film na internet. A kad se mogao skinuti film, kinodistribucija je propala. Obično se u kinodistribuciju ide na jesen, nakon pulskog festivala, a iako nas je direktor festivala upozoravao da ne idemo prije u distribuciju, mi smo to napravili. Mislim da je to bio dobar potez. Sve su kritike jako dobre, a posebno me veseli što sam se vratio iz Moskve, gdje je na A festivalu film ‘Metastaze’ bio u dvije natjecateljske kategorije. U Moskvi nismo ništa osvojili, ali bila je jako velika posjećenost, veliko zanimanje za film, odlična presica. Čini se da Ruse zanimaju takve stvari, imaju slične probleme.
Story: U ‘Metastazama’ su glavni motivi narkomanija i alkoholizam, a u filmu ‘Put lubenica’ obradili ste temu trgovine ljudima i branitelja oboljelog od PTSP-a. Zašto birate zahtjevne teme?
Inače sam mračnjak po prirodi. ‘Metastaze’ su težak film u kojem se 80 posto vremena smijete, sve je tragikomično. Bilo je kritika da se prikazalo prelako, da je trebalo podcrtati društveno crnilo. Ali ako želiš publici prodati neku tešku stvar, moraš joj dati neki mamac, a mi smo dali humor koji je mali trik kojim smo pokazali dio hrvatskog društva.
Story: Dakle, kroz život vas rijetko vodi humor?
Ne može se reći da sam cijepljen od humora, što se vidi i u filmu. Neke replike filma, primjerice ‘krpa Sava’, ušle su u narod. Ipak, nisam od onih koji sve gledaju kroz ružičaste naočale. Kad primijetim neki problem, potreban je proces da to prođe kroz mene. O samom redatelju ništa više ne govori od njegova filma, vidi se tko je mračnjak, duhovit, štreber, tko precrtava kadrove, tko je lijenčina...
Story: Iz Zagreba ste se preselili na selo. Danas s obitelji živite u Kupinečkom Kraljevcu, kako to da ste se odlučili na to?
Rodio sam se u Osijeku, kao i moja supruga, bili smo gradska djeca, no postojala je opasnost da će ‘91. Osijek proći kao Vukovar pa smo skupili novac i kupili kuću u Kupinečkom Kraljevcu, koja je bila rezervni položaj i za roditelje. Prije toga supruga i ja stanovali smo u Petrinjskoj u Zagrebu, i to od 1978., kad sam upisao studij u Zagrebu. Kupili smo to samo na jednu godinu i mislili da ćemo se maknuti. Prvi sam put imao veliki dnevni boravak, psa, vrt, što mi se svidjelo. To mi je bilo otkriće jer sam odgojen u stanu. Kako su godine išle, tako smo uveli grijanje, pa krov i tako 19 godina. U međuvremenu su se rodila djeca. Eva ima trinaest, a Ema devet godina.
Story: Jeste li razmišljali o povratku u gradu, ne ograničava li vas malo život na selu?
Svake zime zapadamo u krizu. Ujutro odem na posao u Zagreb, vraćam se po mraku. Kad dođe Uskrs, Zagreb nam ne pada na pamet. Iako svake godine kažemo da se selimo u Zagreb, ipak ostajemo u Kupinečkom Kraljevcu. Razmišljamo i donosimo najčvršće odluke da se vratimo u grad jer je nezgodno zbog djece s obzirom na to da ih moramo voziti u školu i natrag. Život na selu me ograničava jer kad se navačer vratim, ne ide mi se u kazalište ni u kino, nemam energije za povratak u grad. Djecu sigurno ograničava jer u okolici nemaju baš vršnjaka pa više vremena provode na internetu.
Story: Što kažu na to vaša žena Blanka i kćeri Eva i Ema?
Curama sve više nedostaje grad, rekao sam im da do fakulteta jednostavno moraju izdržati.
Story: Komentiraju li one vaše filmove?
Supruga komentira, a i cure sve više. Blanka je defektolog; hvala Bogu što je izvan moje profesije, smatram da je zato naš brak tako dugovječan. Djeca se sve više zanimaju za moj posao. Starija Eva želi biti glumica, a ja je odgovaram jer znam kakav je to posao, znam da je teško postići nešto u tom području. Ako dijete uistinu želi, bit ću zadnji koji će to braniti, ali pokušat ću je odgovoriti. Mlađa je zasad realističnija od starije. Ne znam što će biti, ali nije tako zainteresirana za glumu. Razveselila bi me kad bi postala redateljica. To bih prije podržao nego glumu jer barem ja ne želim biti predmet na polici. Kao glumac ne znaš hoće li te netko odabrati ili neće ili jednostavno nemaš sreće, bez obzira na talent. Kao redatelj možeš utjecati na nešto, imam osjećaj da ti pruža veću kontrolu nad tvojim životom.
Story: Kaže se da ljudi na selu postaju romantični, je li i kod vas takav slučaj?
Niti vidim niti čujem u kojoj idili živim, a pogotovo to ne vide moja djeca. Počinjem sanjati o betonu, kako bi bilo romantično sa mojoj ženom otići u neki lažni kafić. To je teško opisati. Najteže mi je zimi navečer, teško mi je ispuniti vrijeme, a u gradu znam kako bih ga ispunio. Čim prođe siječanj, osjećam da život ponovno počinje kolati mojim venama. Najteže mi je božićno razdoblje tako da mi je to postao blagdan koji ne mogu smisliti. Toliko je lažan, milijunima kilometara od onog što bi trebao biti. Nedostaju mi ljudi kojih više nema, roditelji, za razliku od Uskrsa kad se sve budi i moj život na selu počinje imati smisao.
Story: Kad ste upoznali suprugu Blanku?
Supruga i ja zajedno smo od prvog razreda srednje škole, bili smo susjedi u Osijeku. Naravno da je bilo kriza i prekida jer je sav taj posao pun emocija - kad napravite film, pa vas hvale, pa popljuju, sve to ona prolazi sa mnom. Meni je kod žene najvažnija osobnost. Da bih s nekim bio, ljubav je ono što me drži za nekoga, to je hrana za preživjeti dan, ovisnik sam o ljubavi. Drago mi je što mi je žena neutralnog zanimanja. Ne bih mogao zamisliti vezu s glumicom, smatram da je jedna taština u kući sasvim dovoljna.
Story: Slavite li godišnjice, rođendane...?
Ne volim ništa slaviti. Posljednje što smo obilježili bila je proslava prije dvije godine, ‘Sto godina Schmidta’, kad smo oboje slavili 50 godina. Prije je svaki vikend bila zabave kod mene, no prestao sam s tim. No obilježimo važne događaje. Danas sam najsretniji kad sam sâm kod kuće s obitelji. Sjećam se svog tate, kad je napunio pedeset, počeo se manje družiti - povijest se očito ponavlja jer mi premijere, fešte i sve ono što ide uz moj posao postaje beskrajan napor.
Story: Jeste li čovjek koji pokazuje osjećaje?
Ne baš, za razliku od moje žene koja se razveseli svakoj sitnici pa je lijepo darovati joj nešto jer uistinu reagira prekrasno. Ubrajam se u one koji nisu euforični...
Story: Jednom ste rekli da ste se kao mladi redatelj zakleli da se nikad nećete vjenčati i imati djecu, no danas je drukčije.
Kad provedete jednu noć pokraj kreveta bolesnog djeteta i vidite koliko pati, a vi mu ne možete pomoći, shvatite da su svi cirkusi kojima se bavimo, sve energije i taštine nevažni. Boga molim za zdravlje ljudi koje volim i koji su mi bedem, a za sebe ne tražim ništa.
Story: No sigurno ima smijeha kod vas s obzirom na to da vam na večeru često navrate prijatelji Miroslav Škoro i Ivo Gregurević.
To je bilo ovog proljeća, gledali smo radnu verziju ‘Metastaza’. Kuhao sam čobanac koji je Škoro popljuvao, rekao je da će skuhati bolji, no još to nije napravio. Napravio je izvrsnu glazbu za moj film ‘Put lubenica’ i osvojio međunarodnu nagradu za glazbu.
Story: Kako to da ste se odlučili na režiju, jesu li vas roditelji podržavali?
Rano sam išao u amaterski kinoklub u Osijeku i snimio prvi amaterski film. No roditelji nisu imali novca za studij u Zagrebu pa sam upisao ekonomiju u Osijeku. Nakon dvije godine studiranja, u tajnosti sam otišao na prijemni u Zagreb i primili su me na Akademiju. Tata je burno reagirao, nije želio razgovarati sa mnom, rekao mi je da mogu ići, ali da me neće financijski pomagati. Poslije mi je rekao da je shvatio koliko to želim i da će mi pomoći koliko može. Kad sam počeo raditi nešto za televiziju, nitko nije bio ponosniji od njega. Mama me od početka podržavala. Režija je svakako ono što sam oduvijek želio raditi.
Razgovarala Antonija Nazor
Snimio Šime Eškinja
Styling Marko Grubnić