Na Klinici za dječje bolesti u Splitu liječi se 15-godišnjak s područja Trogira, koji je u Jedinicu intenzivnog liječenja djece primljen u četvrtak ujutro, nakon što je doživio nesreću vozeći romobil, piše Slobodna Dalmacija.

Neslužbeno saznaje da je dijete u teškom zdravstvenom stanju, s teškim ozljedama glave, životno je ugroženo, nalazi se u induciranoj komi, intubirano je i nad njime se provode mjere intenzivnog liječenja.

"U posljednjih šest mjeseci smo na našoj Klinici u Jedinici intenzivnog liječenja djece liječili i na svu sreću i zahvaljujući našem znanju i htijenju izliječili sedmero maloljetnika (djece) koji su u prometu nastradali zbog neprilagođene vožnje romobilom. Svi su oni bili u životno ugrožavajućem stanju i bilo je potrebno jako puno znanja, htijenja da im se životi spase, ali moram istaknuti da su kod nekih ostale i posljedice tih ozljeda. Radilo se sve o muškoj djeci, starosti od 12 do 17 godina, a njihova prosječna starost je bila 14 godina", rekao je prof. dr. sc. Joško Markić, predstojnik Klinike za dječje bolesti KBC-a Split za Slobodnu Dalmaciju.

Od ove sedmorice maloljetnika koji su nastradali na romobilu dvojica su imala zaštitnu kacigu, a petorica nisu.

Ozlijeđeni 15-godišnjak vozio je električni romobil, koji dostiže brzinu i veću od 25 km/h.

"Nesreću je imao na području Planog kod Trogira. Vozio je el. romobil koji je van dostupnih kategorija. Očevid je pokazao da je vozio cestom i pao", rekli su iz PU splitsko-dalmatinske za 24sata.

Anketa

Treba li zabraniti vožnju električnih romobila za mlađe od 18 godina?

Šokantni podaci o teškim ozljedama mozga zbog romobila

Početkom ljeta održana je konferencija za medije na kojo su govorili liječnici i odgovorni iz Ministarstva unutarnjih poslova te Ministarstva mora, prometa i infrastrukture: prof. dr. sc. Stjepan Višnjić, predstojnik Klinike za dječju kirurgiju, Rok Kralj, specijalist dječje kirurgije i Miroslav Gjurašin, specijalist neurokirurgije iz Referentnog centra i Zavoda za traumatizam dječje dobi, Nikola Milas iz Službe prometne policije te Dražen Antolović iz Uprave za cestovni promet.

"Brojke su se učetverostručile, a ozljede su značajno teže nego ostale ozljede u prometu. Posljedice su ozbiljne - ozljede kralježnice, glave... Mi smo u fazi gdje je pravi trenutak da uđemo u sljedeću fazu - naime u Australiji ima i smrtnih slučajeva", naveo je profesor Višnjić na press konferenciji, piše Tportal.

Rok Kralj, dr. med., specijalist dječje kirurgije u Klinici za dječje bolesti Zagreb donosi podatke koje su analizirali u odnosu na prošlu godinu i ovdje se vidi da se radi o dramatičnom porastu:

  • Porast broja hospitalizacija (2024./2025.) za 285%
  • Porast ukupnog trajanja hospitalizacije za 143%
  • Peterostruko povećanje teških ozljeda mozga

Četrdeset posto hospitaliziranih je mlađe od najmlađe dopuštene dobi za vožnju električnih romobila (14 godina).

Dječak u Trogiru pao s električnog romobila, bori se za život
Foto: Shutterstock

"Svaki tjedan imamo nekoliko ljudi koji su pali s romobila. Poslije smo shvatili da svakog tjedna imamo i jednog na intenzivnoj. U usporedbi s prošlom godinom, to je dramatičan porast ozljeda. Najčešće su ozlijede prijelomi dugih, cjevastih kostiju ruku i nogu. One ozlijede koje nas najviše zabrinjavaju su ozljede mozga, neurotraume i teške neurotraume koje zahtijevaju nerijetko i zbrinjavanje u jedinici intenzivnog liječenja", rekao je Kralj.

"U šest mjeseci ove godine ukupno je evidentirano 257 nesreća. Na sreću nije bilo poginulih osoba, imamo 73 teško ozlijeđene osobe i 140 lakše ozlijeđenih osoba. Iz dana u dan tih nesreća ima sve više. Pokušavamo maksimalno apelirati da se pridržavaju svih propisa", rekao je Nikola Milas, pomoćnik voditelja Službe prometne policije.

"Upućujemo jasan apel roditeljima: nemojte djeci kupovati električne romobile koje po zakonu ne smiju voziti – time ih izlažete ozbiljnom zdravstvenom riziku. Zabilježeno je 57 prometnih nesreća u kojima su sudjelovala djeca mlađa od 14 godina ove godine. U velikoj većini slučajeva djeca su sama skrivila prometne nesreće u kojima su i ozlijeđena – čak 16 ih je zadobilo teške tjelesne ozljede. Djeca najčešće ne poštuju prometne propise."

Prosječna dob pacijenata je 14 godina, a to je i zakonska granica za korištenje. Čak 40 posto njih ispod je te granice pa je zabilježen i slučaj osmogodišnjeg djeteta na ovom vozilu, koje je završilo u bolnici.

Preporuke HZJZ za vožnju romobilom

Savjete za sigurnu vožnju električnim romobilom objavio je Hrvatski zavod za javno zdravstvo:

  • obavezno nositi zaštitnu kacigu
  • kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja, a u slučajevima kada biciklistička staza/traka ne
  • postoji površinama namijenjenim za kretanje pješaka
  • voziti stabilno i sigurno, bez skidanja obje ruke s upravljača, pridržavanja za druga vozila ili prevoženja predmeta
  • smanjiti brzinu vožnje
  • u uvjetima smanjene vidljivosti nositi reflektirajući prsluk, reflektirajuću odjeću ili drugu reflektirajuću oznaku
  • tijekom noći i u uvjetima smanjene vidljivosti imati upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani
  • ne koristiti slušalice jer umanjuju mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja romobilom
  • ne ostavljati romobil bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka.

Vožnjom električnog romobila na siguran i odgovoran način štitite sebe i druge te smanjujete mogućnost nastanka ozljeda opasnih po život.