“The Kiss” možda je najpoznatije Klimtovo djelo, no intimniji, gotovo osobni odraz umjetnikova svijeta skriva se u “Portretu Elisabeth Lederer”. Zato i ne čudi da je ovo monumentalno djelo na aukciji postiglo cijenu od 236,4 milijuna dolara, čime je postalo najskuplje moderno umjetničko djelo ikada prodano, ali i drugo najskuplje u povijesti, odmah iza Leonardova “Salvator Mundija”.

Zato je i više nego zanimljivo otkriti tko je Elisabet Lederer. Elisabeth je potjecala iz jedne od najbogatijih bečkih obitelji. A kako je Klimt bio čest gost njihova doma, naslikao je portrete gotovo svih članova obitelji koja je tada stajala u rangu odmah iza Rothschilda. Ipak, najveću je pažnju posvetio upravo Elisabeth, rad na njezinu portretu trajao je skoro tri godine, što samo potvrđuje koliko mu je bila važna.

Nadahnut kineskim carskim portretima, Klimt ju je prikazao u raskošnom, glomaznom ogrtaču, kroz kompoziciju punu boja, tekstura i ornamentike. Slika predstavlja vrhunac luksuznog života obitelji Lederer prije nego što je nacistička Njemačka 1938. anektirala Austriju i opljačkala njihovu imovinu. Portreti su pošteđeni samo zato što su nacisti smatrali da su “previše židovski da bi vrijedili”.

Elisabethina je sudbina nakon toga bila tragična, obitelj je izbjegla iz zemlje, izgubila je svoje jedino dijete, a suprug ju je napustio. U očaju i želji da preživi, počela je tvrditi da joj je pravi otac Gustav Klimt. S obzirom na njegovu reputaciju zavodnika i intenzivnu predanost njezinu portretu, priča je djelovala uvjerljivo. Iako se danas smatra izmišljenom, njezina majka pristala je potpisati izjavu kojom potvrđuje Klimtovo očinstvo. Plan je uspio, nacističke su vlasti Elisabeth izdale zaštitne dokumente.

Gustav Klimt Portrait of Elisabeth Lederer
Gustav Klimt Portrait of Elisabeth Lederer Foto: IanDagnall Computing / Alamy / Profimedia
Gustav Klimt Portrait of Elisabeth Lederer
Serena Ledere Foto: n.a. / brandstaetter images / Profimedia

Portret koji je preživio pljačku, rat i obiteljske tragedije kasnije je postao dio kolekcije milijardera Leonarda A. Laudera, dugogodišnjeg kolekcionara i nasljednika Estée Lauder imperija, koji je preminuo ove godine u dobi od 92 godine.

Sama aukcija ovog mega djela dogodila se u Sotheby’s novom sjedištu u New Yorku, u povijesnoj zgradi Breuer, i to spektakularnim otvorenjem koje je završilo aukcijom vrijednom 706 milijuna dolara. Riječ je o najvećem pojedinačnom večernjem rezultatu u povijesti kuće, više nego dvostruko većem od prošlogodišnjeg izdanja. Klimtov “Portret Elisabeth Lederer”, visok gotovo dva metra, nakon 20-minutnog nadmetanja, je prodan za 236,4 milijuna dolara, a od značajnih prodaja koje su se dogodile te večeri su djela - Cecily Brown, “High Society” za 9,8 milijuna dolara, Jean-Michel Basquiat, “Crowns (Peso Neto)” prodano za 48,3 milijuna dolara (jedno od najvažnijih Basquiatovih djela prikazanih na njegovoj prvoj njujorškoj samostalnoj izložbi), Maurizio Cattelan, skulptura “America”, 18-karatni zlatni WC prodan za 12,1 milijun dolara.

I više nego odličan početak za novo poglavlje Sotheby’sa.