Alpha generacija, djeca rođena od 2010. godine nadalje, odrastaju u potpuno digitalnom svijetu. Za njih su pametni telefoni, društvene mreže i online platforme svakodnevica, a njihov jezik i izrazi oblikovani upravo tim okruženjem.

Evo što karakterizira komunikaciju ove generacije.

1. Skraćenice i emotikoni

Djeca Alpha generacije često koriste skraćenice i emotikone u pisanju, posebno u chatovima i porukama. Primjeri:

„LOL” – „Laughing Out Loud” (smijem se naglas)

„BRB” – „Be Right Back” (odmah se vraćam)

„OMG” – „Oh My God” (o Bože)

Različiti emoji izrazi osjećaja ili reakcija zamjenjuju riječi.

2. Internet slang i memovi

Memovi su važan dio svakodnevnog izražavanja. Djeca Alpha generacije često koriste izraze iz TikToka, YouTubea i Instagrama, poput:

„No cap” – znači „bez laži, iskreno”

„Sus” – „sumnjivo” (preuzeto iz igrice Among Us)

„Flex” – pokazivanje nečega, hvalisanje

„Yeet” – uzvik koji izražava uzbuđenje ili bacanje nečega

djevojcica mobitel.jpg
Foto: Shutterstock

3. Novi glagoli i imenice

Neki izrazi nastali su iz digitalnog konteksta i videoigara, a djeca ih koriste i u stvarnom životu:

„Ghostati” – ignorirati nekoga u chatovima ili društvenim mrežama

„Shipati” – podržavati vezu ili prijateljstvo između dvije osobe

„Swipeati” – skrolati ili prevlačiti prstom po zaslonu, posebno na Tinderu ili sličnim aplikacijama

4. Miješanje jezika

Globalizacija i online sadržaji doveli su do toga da djeca često miješaju engleski i hrvatski jezik u jednoj rečenici:

„Ajmo chillat u parku”

„Nemam više energy za to”

„Vidimo se kasnije, brb”

5. Utjecaj influencera i društvenih mreža

Alpha generacija uči jezik gledajući influencere i popularne video sadržaje. Fraze i izrazi iz TikToka ili YouTubea brzo postaju dio svakodnevnog govora:

„It’s giving…” – opis nečega što emitira određeni vibe ili osjećaj

„Bet” – „ok”, „slažem se” ili „izazivam te”

tinejderka.jpg
Foto: Shutterstock

Zašto često govore neke brojeve?

Kad djeca (pogotovo Generacija Z i Alpha generacija) u govoru ili pisanju koriste brojeve poput 6, 7, 69, 420 ili slične, obično je to zbog slang izraza, memova ili “internetskog humora”. Evo nekoliko objašnjenja:

1. Brojevi kao zamjena za riječi ili fraze

Neki brojevi se koriste jer zvuče ili podsjećaju na određenu riječ:

69 – popularan broj iz mem kulture, često se koristi za šalu seksualne prirode.

420 – poznat broj u kontekstu kanabisa, „cannabis culture”, popularno u memovima i TikTok videima.

143 – stariji kod, znači „I love you” (broj slova u riječima: I=1, love=4, you=3).

2. Nasumični ili meme brojevi

Neki brojevi postaju viralni jer ih koriste influenceri, youtuberi ili TikTokeri:

Primjerice, djeca ponekad kažu „6, 7” ili druge nasumične brojke jer prate trend ili video koji je popularan među njihovim vršnjacima.

Ponekad se brojevi koriste i za internu šalu unutar grupe prijatelja, bez da imaju stvarno značenje za širu publiku.

3. Brojevi u igrama

U online igrama, streamovima i meme kulturi, brojevi često označavaju statistike, nivoe, pobjede ili određene poteze. Djeca ih kasnije prenose i u svakodnevni govor:

Primjer: „Imaš 7 lives left” → jednostavno se skraćuje u „7” u šali.