Većina ljudi smatra da je štednja glavni način povećanja financijske sigurnosti pa 62,2% ispitanika ima krizni fond, ali najčešće u visini 1–3 mjesečna kućna dohotka, što upućuje na veliku financijsku ranjivost, pokazalo je istraživanje Addiko banke. Postoji značajan jaz između želja i mogućnosti, pa bi njih čak 75,9 % željelo štedjeti puno više u „crnom fondu“, no nemaju dovoljno raspoloživih sredstava. Iako u teoriji postoji visoka svijest o važnosti financijske pismenosti, u praksi to baš i nije tako – naša ponašanja ne odražavaju ono što o novcu znamo, a pitanja o novcu često se nepotrebno smatraju neumjesnima i izazivaju nelagodu ili čak sram. Zbog toga se financijske odluke donose bez jasne usporedbe, korisnih savjeta, saznanja o financijskim opcijama i uvida u vlastite mogućnosti.

Addiko banka obvezala se da će kontinuiranim osnaživanjem, motiviranjem i apeliranjem u javnom prostoru, kroz projekt „Glasno o novcu“, utjecati na to da ljudi više razgovaraju o novcu. Danas će tu temu „načeti“ tek 36 % građana, pokazalo je istraživanje – cilj Addiko banke povećati je taj broj na 56 % do 2028. godine. Istovremeno, čak 61 % građana vjeruje da bi donosili bolje odluke kad bi s bliskim osobama češće pričali o novcu.

Glasno-o-novcu.jpg
Foto: Addiko banka

Kako razgovarati o štednji s bliskim osobama?

„Postavite pitanje koje potiče razmjenu korisnih savjeta. Pitajte prijatelje, kolege, članove obitelji koji su njihovi najbolji trikovi za štednju ili što je njima posebno pomoglo. Nadalje, povežite temu s budućim planovima i informirajte se kako oni planiraju svoje veće troškove. Podijelite vlastito iskustvo i svoje trikove, primjerice pomaže li vam ako novac odvojite odmah po primitku plaće, te pitajte kako oni to rade“, savjetuju u Addiko banci, napominjući kako je važno i razmijeniti iskustva usporedbom različitih pristupa štednji. Primjerice, svi štede na svoj način - neki odvajaju fiksni postotak prihoda, dok drugi štede samo ono što im ostane na kraju mjeseca – informirajte se kako drugi to rade i možda vas inspiriraju.

Počnite štedjeti odmah jer je štednja je stvar navike, a svaki euro koji danas odvojite može vam koristiti u budućnosti“, savjetuju u Addiko banci. Naime, posebno su problematični, ali ujedno i neizbježni - neplanirani troškovi. Krizni fond je rješenje za takve situacije. Koliko bismo onda trebali imati u crnom fondu za miran san, čak i u slučaju nepredvidivih okolnosti? Fond za krizne situacije trebao bi, savjetuju u Addiko banci, pokrivati najmanje tri mjeseca vaših životnih troškova.

Danas malo, sutra više. Sada je pravo vrijeme za započeti oročenu štednju u Addiko banci! Ugovorite je u poslovnicama Addiko banke uz kamatnu stopu od 1,5% godišnje. Na web stranici Addiko banke isprobajte informativni kalkulator za štednju i zakažite sastanak!

Na platformi „Glasno o novcu“ Addiko banka obradila je niz tema koje će, između ostalog, olakšati razgovor o novcu. Kako uvesti razgovor o novcu u svakodnevni život, potaknuti razgovor o dugovima i kreditima ili štedjeti, samo su neke od njih.

Inače, „Glasno o novcu“ nastavak je niza aktivnosti kojima Addiko banka utječe na financijsku pismenost građana: od kviza „Novac i ja“ u kojem je do sada sudjelovalo oko 4400 učenika od 5. do 8. razreda, preko suradnje s Prirodoslovno-matematičkim fakultetom u Zagrebu na nastavnim materijalima za nastavnike matematike koji pomažu u poučavanju financijske pismenosti do web portala „Zašto ovo nismo učili u školi“ sa savjetima za uspješno upravljanje novcem u važnim životnim događajima kao što su prvi posao, vjenčanje, kupnja stana i automobila i obiteljske financije.

Indikativno je da istraživanja otkrivaju koliko je nelagode u obiteljskim odnosima kad je novac u pitanju. Studija Lauren M. Papp i suradnika, objavljena na PubMed Central-u, pratila je 100 parova kroz dnevničke zapise i identificirala 748 konflikta. Utvrđeno je da, iako novac nije najčešća tema svađa, konflikti oko novca su bili stresniji, teži za rješavanje i češće su ostajali neriješeni. Istraživanje Addiko banke u Hrvatskoj pokazalo je da svaka druga osoba nije dogovorila zajednički pristup financijama prije braka ili suživota, dok je 71 % sudionika istraživanja Addiko banke priznalo da je za njih novac tabu te ga povezuju sa zavišću i sramom. To nikako nije dobro, jer razgovor o novcu prilika je za donošenje pametnijih životnih odluka.

Osim što odluke prepuštamo pretpostavkama i šutnji, umjesto da o njima pričamo, istraživanja kažu da nas puno košta i impulzivna kupnja (65,2% sudionika Addiko istraživanja smanjilo bi impulzivnu potrošnju), manjak znanja o financijama (samo 17,5% je potpuno samouvjereno u svoje financijsko znanje), nepostojanje štednje ili fonda za crne dane te neinvestiranje. Upravo zato projekti poput „Glasno o novcu“ imaju važnu ulogu: pomažu nam da razbijemo tabu, budemo sigurni u svoje znanje i izgradimo zdrave financijske navike. Kada novac prestane biti tema o kojoj šutimo, može postati alat kojim sigurno i promišljeno upravljamo.

*Sadržaj nastao u suradnji s Addiko bankom.