Ima li išta ljepše od mirisa tek pečenog kruha u rano jutro? Upravo je tako počeo naš dan kada smo ušli u predivno uređen novi prostor Lesaffre Adriatic grupe kako bismo sa Zoranom Mabićem, generalnim direktorom Lesaffre Adriatica i Lesaffre Slovenije, razgovarali o trendovima u pekarskoj industriji. Zašto? Prema dostupnim podacima, prosječni Hrvat godišnje konzumira 43 kilograma pekarskih proizvoda. Kruh jedemo gotovo u svakom obroku i uz gotovo sve. Ako malo bolje porazmislite, “kruh uz špagete ili pomfrit” jedna je od onih čudnih stvari koje stranici primijete kada dođu u Hrvatsku. Veliki smo stručnjaci kada je riječ o vrstama kruha: bijeli toćamo u buzaru i jedemo uz varivo od graha, raženi nam sjajno odgovara uz maslac i džem, kajzerica i lizika za školski izlet...
Zato što volimo pekarske proizvode, a gospodin Mabić je vrelo znanja, iskustva i strasti, doslovno smo ga "izrešetali" pitanjima: koji je najbolji, što misli o gluten free trendu, kako nastaju recepture za kruh, što očekuje od otvorenja inovativnog pekarskog centra…
I ako niste znali, kvasac Di-go je hrvatski brand i “miješa se” u većinu kruhova i peciva koje jedemo već 50 godina - od kada je proizveden. No on je samo djelić uspješne priče o tvrtki Lesaffre koja ove godine ima velike razvojne planove.
Mnogi ne znaju za tvrtku Lesaffre, kako biste im objasnili čime se bavi? Koje su joj karakteristike i najpoznatiji proizvodi kao grupe Lesaffre, a koje Lesaffre Adriatica i Lesaffre Slovenije?
Tvrtka široj populaciji nije prepoznata po nazivu, nego po svojim brendovima i kvaliteti. U Hrvatskoj i zemljama regije to su ponajprije proizvodi Di-go i Fala u Sloveniji, dok je našim partnerima, industrijskim i craft proizvođačima kruha i peciva itekako poznato ime Lesaffre jer smo Solution Company, tj. pomažemo svim pekarnicama i retail kupcima putem naših partnera da zadovolje potrebe krajnjih potrošača. Najpoznatiji brendovi u B2B segment poslovanja uz Di-go su Livendo i Magimix, a najvažnije karakteristike su konzistentnost u kvaliteti proizvoda i usluga.
Kako je izgledao vaš poslovni put do pozicije generalnog direktora Lesaffre Adriatica i Lesaffre Slovenije?
Moje obrazovanje i poslovni put od početka su vezani uz tržište široke potrošnje (FMCG), a posljednjih 18 godina radio sam na vodećim pozicijama proizvodnih multinacionalnih i regionalnih kompanija, od Heinekena, Francka, Stanić grupe do Lesaffre. Posljednjih šest godina sam glavni izvršni direktor (CEO). Od početka sam imao dobre savjetnike koji su mi primjerom pokazivali važnost cjeloživotne edukacije i nadogradnje znanja pa sam nakon diplomiranja na Zagrebačkom ekonomskom fakultetu, nastavio edukaciju paralelno s poslom i završio magisterij znanosti na istom fakultetu, kao i EMBA na Cotrugliju te specijalizirane domaće i inozemne edukacije. Znanje se uvijek umnožava kada se dijeli jer povratno uvijek dobijete više. Tijekom karijere maksimalno sam se trudio dijeliti iskustvo i znanje, kao i vrijednosti koje su mi važne. Izdvojio bih povjerenje i strast jer upravo su me te dvije vrijednosti najviše privukle Lesaffreu. Kada se vrijednosti tvrtke, koje nisu lažne nego se zaista žive, poklope s vašim vrijednostima to je najbolja preporuka dugoročnog odnosa. Tako sam 2023. preuzeo poziciju generalnog direktora Lesaffre Adriatica i Lesaffre Slovenije i odgovoran sam za tržišta Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Kosova, Crne Gore, Sjeverne Makedonije i Albanije. U svim tim zemljama prisutni smo organizacijom podrške, a u Hrvatskoj imamo i proizvodnju u Prigorju Brdovečkom.

Zoran Mabic_RG (22).JPG
Robert Gašpert Zoran Mabić, generalni direktor Lesaffre Adriatica i Lesaffre Slovenije

Imate široko iskustvo u prehrambenoj industriji na vodećim pozicijama, kako u velikim multinacionalnim tvrtkama tako i u regionalnim. Kako biste opisali Lesaffre u usporedbi s ostalim tvrtkama, ima li više sličnosti ili različitosti?
Rekao bih da ima više različitosti nego sličnosti. Lesaffre je jedina decentralizirana tvrtka od navedenih, što podrazumijeva veću odgovornost, ali i pruža znatno veće mogućnosti. Takav pristup i strategiju Lesaffre grupe potvrđuju 172 godine uspješnog poslovanja. Tvrtka je cijelo vrijeme u 100-postotnom obiteljskom vlasništvu, a od početka ima sjedište u francuskom Lillu. Tijekom svih tih godina rasla je zdravo, bez naglog rasta ili pada, što nas je dovelo do toga da smo postali svjetski lideri u fermentaciji i tu poziciju držimo već dulje. U firmi su gotovo svi ciljevi definirani na tri godine, tj. dugoročniji su nego kod ostalih sudionika na tržištu upravo zato da ne bismo gledali samo kratkoročno razdoblje, što obično dovodi do većih pogrešaka.

"Lesaffre u postotku ima najviše djelatnika koji dočekaju mirovinu na vodećim pozicijama, što je dobra poruka našim partnerima da imaju partnere za cijeli život, kao i ostalim zaposlenicima da su ljudi puno više od broja."

Čuli smo mnogo toga o važnosti 2025. godine za Lesaffre Adriatic I Sloveniju. Koje su to sve novosti?
Tko zna kada će nam se ponoviti ovako sadržajna godina. Ove godine imamo tri proslave: slavimo 25 godina Lesaffre Adriatica, otvaramo najmoderniji Pekarski centar u regiji i preselili smo se u nove, moderne urede u Hrvatskoj i Sloveniji. Sve to uz važnu nadogradnju procesa za daljnji iskorak u potpori partnerima korištenjem novog Pekarskog centra i Razvoja. Čak i najmoderniji strojevi bez ljudi ne znače ništa i samo ih je lijepo vidjeti. Jako smo ponosni na naš razvojni tim i smatramo da najbolji na ovim prostorima. Kod nas razvoj počinje s ljudima na terenu do onih u Pekarskom centru i uredima. Mi smo sukreatori novih, inovativnih ideja za sve vrste peciva i dijelimo iskustva iz cijelog svijeta, gdje smo prisutni, kako bismo svake godine imali što više inovacija koje pomažu našim partnerima da preoblikuju i zadovolje potrebe potrošača. Kako se riječ inovacija često zloupotrebljava, mislim da podatak kako u posljednjih pet godina imamo 40-ak posto novih proizvoda u total volumenskom prometu u pekarskim dodacima potvrđuje naše opredjeljenje. To partneri prepoznaju i zbog toga imamo dugoročna partnerstva. Kada uzmete u obzir takve dosadašnje brojke i dodate gotovo dvostruko veći razvoj i potpuno novi moderni Pekarski centar, potpora našim kupcima se multiplicira. To smo prepoznali kao nasušnu tržišnu potrebu jer je sve teže naći kvalitetne ljude u razvoju, a još ih je teže zadržati. Zato smo mi tu da taj nedostatak kod naših partnera pretvorimo u opću dodatnu vrijednost. Nikakva zloupotreba nego isključivo dugoročna potreba. Brza rješenja nas uopće ne zanimaju.

Zoran Mabic_RG (7).JPG
Robert Gašpert Zoran Mabić, generalni direktor Lesaffre Adriatica i Lesaffre Slovenije

Možete li detaljnije objasniti koncept novog Pekarskog centra? Koja će biti njegova svrha i komu je namijenjen?
Pekarski centar je mjesto edukacije, inovacija i suradnje gdje ideje postaju stvarnost. Cilj nam je pružiti pekarima, tehnolozima, uključujući i kreatore polica u trgovačkim lancima, tj. svim našim partnerima prostor u kojem mogu učiti, testirati nove proizvode i dobiti podršku naših stručnjaka. Radionicama, demonstracijama i individualnim konzultacijama omogućit ćemo im da unaprijede svoje znanje i poslovanje. Pekarski centar će služiti I kao laboratorij za istraživanje novih recepata i tehnika prateći pritom globalne trendove u pekarstvu. Kako bih vam jednostavnije pojasnio, u pekarskom centru razvijaju se svi proizvodi koje možete naći na policama naših partnera, pekarnica i retailera.
Napokon ćemo moći brzo testirati sve što grupa Lesaffre može ponuditi u više od 100 zemalja gdje je prisutna.
Postoji li podatak koliko pekarskih proizvoda godišnje konzumira prosječni Hrvat? Kako se taj trend mijenja kroz godine?
Prema dostupnim podacima, prosječni Hrvat godišnje konzumira oko 43 kg pekarskih proizvoda. Iako se potrošnja klasičnog bijelog kruha smanjuje, raste interes za zdravijim alternativama poput kruha s kiselim tijestom, integralnih i proteinskih varijanti te specijaliziranih proizvoda prilagođenih prehrambenim preferencijama potrošača.

"Primjećujemo i trend porasta kućnog pečenja kruha, što je dodatno potaknulo razvoj naših di-go mješavina koje omogućuju jednostavno pripremanje kvalitetnog kruha kod kuće"

Koje su najveće inovacije u pekarskom biznisu posljednjih godina i na koje je Lesaffre Adriatic posebno ponosan?
Jedan od najvećih trendova u pekarstvu je povratak prirodnim sastojcima i tradicionalnim metodama proizvodnje, ali uz primjenu moderne tehnologije. Fermentacija i kisela tijesta danas su u fokusu jer nude proizvode boljeg okusa, dulje svježine i poboljšane probavljivosti. Zaista smo puno toga razvili i ponosni smo na mnogo projekata, ali izdvojit ću Di-go mješavinu za kruh koja omogućuje jednostavniju pripremu kvalitetnog kruha kod kuće, bez aditiva i s naglaskom na zdravoj prehrani. Također, aktivno radimo na BIO certifikaciji naših proizvoda, čime ćemo dodatno odgovoriti na zahtjeve modernih potrošača. Apsolutni smo lideri u kreiranju trendova, ne samo u sastavnicama, nego i u brizi za okoliš. Jedan od tih noviteta je tekući kvasac u industriji. Tek smo prošle godine krenuli s tim u našoj regiji iako razvijene zemlje dominantno koriste tekući kvasac, koji osim najviše kvalitete (sve kreće od tekućeg kvasca, pa kruti svježi, pa suhi) zadovoljava najviše standarde CO2 emisije odnosno otiska. Primjer je usporedba proizvodnje tekućeg i suhog kvasca, gdje tekući ima 10 puta manji CO2 otisak od suhog. Potpuno je jasno da će sva proizvodnja pekarskih proizvoda u skoroj budućnosti biti samo s tekućim kvascem. Osim CO2 otiska i najviše kvalitete, važna je činjenica jednostavnijeg korištenja i manjeg otpada, što je u vremenu nedostatka radne snage jako važna tema.
Koji su ključni projekti i ciljevi Lesaffre Adriatica?
Dugoročni plan je povećanje odgovornosti u kategoriju pekarstva osvještenjem potrošača i konzumenata da je kruh zdrav i potreban za život, što će se raditi stalnim inovacijama u smjeru poboljšanja kvalitete proizvoda i širenja njihova udjela. Jedno se vrijeme stvorila fama da je kruh loš, da je beskvasni kruh bolji od onoga s kvascem itd. U načelu dio medija potiče na manju konzumaciju, što smatram štetnim i neopravdanim.
Jasno je da dio kruha i peciva nije najviše kvalitete, ali isto je tako jasno da je veći dio zdrav i potreban tijelu za normalan razvoj. Posebno u posljednje vrijeme potičemo najviše standarde i gotovo se ni jedna druga kategorija hrane ne može mjeriti s benefitima takvog kuha. Alternative takvom kruhu su znatno skuplje i manje pristupačne.

"Kruh je bio od pamtivijeka i ostat će do kraja. Naše je da pokažemo veliku odgovornost i sačuvamo taj iskonski imidž."

*Sadržaj nastao u suradnji s Lesaffre Adriatica