Tradicionalni pristupi, poput osobnog stila i fizičkog kontakta s proizvodima, i dalje će ostati važni u modi i šopingu, ali će se nadopunjavati novim digitalnim mogućnostima i tako stvarati jedan sasvim novi experience, zaključak je panela "Future & Fashion“ koji je u organizaciji Lookbook.hr-a održan u inspirativnom prostoru Holographic Store-a. Najrelevantniji stručnjaci i najistaknutiji predstavnici modne, medijske i lifestyle industrije s pozornošću su slušali paneliste – multidisciplinarnog umjetnika i modnog dizajnera Silvia Vujčića, centar managericu Arena Centra Natašu Milašinčić i suosnivačicu i direktoricu deep tech startupa airt Hajdi Ćenan – koji su, svatko iz svog kuta, iznijeli svoje viđenje budućnosti, odnosno kako će tehnologija promijeniti modnu industriju.
"Tehnologija je omogućila da se danas, nikad brže i nikad lakše, stvaraju brendovi, ali i to da nije nikada bilo teže ostati relevantan i trajati. U Direct-to-Consumer retail-u nije bitan samo community i online. S prelaskom u fizičke dućane retail u svim segmentima, pa tako i u fashion i beauty segmentu, postaje relevantan, dostupan i uspješan jer je kupnja emocija, a kupci žele iskustvo i žele uključiti sva osjetila: čuti, dodirnuti, pomirisati… Taj experience ne može se doživjeti online“, rekla je Nataša Milašinčić. Istaknula je kako u Arena Centru aktivno koristi digitalne tehnologije za povezivanje online i offline iskustava kupovine te da se shopping centri transformiraju u interaktivne prostore koji prate nove navike kupaca.
Hajdi Ćenan, suosnivačica i direktorica deep tech startupa airt, koji omogućuje kompanijama analizirati i predvidjeti ponašanje kupaca, smatra da se algoritmi strahovito brzo mijenjaju te da, tko želi opstati, mora ići ukorak s tehnologijom.
"Tehnologija nam omogućava da saznamo puno informacija o kupcu. Kad imaš podatke o kupcu, a podaci si novo zlato, to je velika moć, jer znaš što kupac želi, koje brendove kupuje, kako provodi slobodno vrijeme… te ih možeš iskoristiti za kratkoročno i dugoročno planiranje“, rekla je Hajdi, napominjući kako i sami kreatori novih tehnologija nisu ni sami mogli predvidjeti da će se promjene tako brzo dogoditi. AI ulazi u sve pore i stoga je, smatra Hajdi, važno shvatiti da moramo ići ukorak s tehnologijom i prilagoditi se, jer bez toga nema napretka.
“Teško je reći gdje su najveće prilike za rast, ali u svakom slučaju tehnologija omogućava da se radi brže i kvalitetnije. Kroz chet GPT smo, primjerice, dobili prvi val generalnog znanja, a sada slijedi specijalizacija za određene industrije”, kaže Hajdi i napominje kako očekuje veliku transformacija korisničkog iskustva u modi. Kupac je sve, poput kralja na tronu, koji traži personalizirano iskustvo šopinga, što mu tehnologija i omogućava.
I Silvio Vujčić smatra da bi popularni brendovi bili uspješniji kad bi više koristili umjetnu inteligenciju. Njegov SOLL nedavno je u cijelosti, bez ikakve ručne intervencije, dizajnirao unisex odijelo, koje su i fizički proizveli u suradnji s jednom talijanskom tvornicom pamuka.
“Naše odijelo postoji i u virtualnom i u fizičkom prostoru i strašno nam je važno da se umjetna inteligencija počne i fizički manifestirati, jer je ljudi neće doživljavati kao nešto apstraktno”, rekao je Vujčić, napominjući kako smo svi smo mi danas i fizičke i virtualne osobe - jedno bez drugoga više ne postoji.
"Unatoč tome, ljudi još uvijek nedovoljno razumiju što je umjetna inteligencija. Mnogi mi kažu da ne vole tehnologiju, a svi imaju spartphone koji uzimaju sve njihove podatke i daju ih nekome drugome. Ne možemo pričati jeli tehnologija dobra ili loša, ona je tu i zanimljiva će biti njezina evolucija. Svi multibrendovi na svijetu gledaju što ljudi od njih kupuju, što pretražuju, što se prodaje a što ne, pa u budućim kolekcijama pojačavaju segmente koje ljudi traže. Mi hranimo industriju našim podacima, a oni prema tome oblikuju svijet kako bi nam bio zanimljiviji”, kaže Vujčić, a na pitanje hoće li taj personalizirani pristup možda dovesti do još veće hiperprodukcije u modnoj industriji, odgovara:
“Već se dešava hiperprodukcija i osnovno je pitanje hoćemo li mi edukacijom to moći zaustaviti. Strašno je važno educirati mlade, i to još od vrtićke dobi, što znači kupiti majicu ili imati 20 majica u ormaru. Nije normalno imati toliko odjeće, mora se mijenjati pristup i ljudi moraju znati da kad kupe bilo što da su već počinili zločin, jer svaki proizvod ostavlja trag na naš planet. Naravno, ne možemo ne imati i ne ponuditi, ali moramo pristupiti promišljenije kad kupujemo i zapitati se treba li nam nešto, koliko ćemo dugo to nositi, koliko će taj proizvod trajati u vremenu. Kupovati manje, nositi dulje – to je dobar put. To iz mojih usta zvuči smiješno jer sam ja, ipak, proizvođač odjeće, ali to je dobar savjet i ne mogu ga ne artikulirati”, rekao je Vujčić.
Panelisti su se složili i u tome da je održivost ključna tema budućnosti mode. Silvio Vujčić istaknuo je važnost izbora materijala i metoda koje potiču promišljanje o potrošnji i vrijednosti, dok je Nataša Milašinčić predstavila inicijative Arena Centra usmjerene na ekološku odgovornost i održivost te naglasila da je to svjesna odluka, a ne samo obveza. Hajdi Ćenan, pak, ukazala na primjere gdje AI i big data optimiziraju lance opskrbe i smanjuju višak proizvodnje.
Panelisti su bili složni i u tome da će u idućih pet do deset godina tehnologije poput umjetne inteligencije, virtualne i proširene stvarnosti te pametnih materijala koji mjere temperaturu tijela, razinu šećera u krvi i sl. igrati ključnu ulogu u oblikovanju iskustva kupovine i mode.
Moderatorica panela, dugogodišnja TV novinarka i urednica Ivana Antunović, razgovor je završila u šaljivom stilu, citatom Cerrie Bradshaw: "Svoj novac volim čuvati tamo gdje ga vidim – u svojem ormaru!“.
Priče o vječnoj temi, modi, brojni su uzvanici nastavili i tijekom druženja uz fine zalogaje i pića. Limunade u Lookbook bojama, rozoj i crvenoj, nisu bile samo odličan dekor, već i savršeno osvježenje s okusom limuna, jagode i ananasa. Kući su odnijeli i pravi ljetni goodie bag u kojem su bili: Lookbook šilterica, L'Adria Restorative mist za osvježenje i hidrataciju, L'Adria fluid za zaštitu od sunca, platnena torba Hoću knjigu, ogledalo by Bipa te vaučere s popustom na kupnju u trgovinama Arena Centra: The Body Shopu, Conversu i Timberlandu.