Nije izgledalo tako kad je kao student treće godine Fakulteta strojarstva i brodogradnje stigao u SAD, maštajući kako će se domoći veslačke stipendije na nekom od bostonskih fakulteta. Amerika ga je otvoreno dočekala, ali put prema uspjehu sam je trebao utrti. Ni prvi ni zadnji. Amerika je takva, a Neb je to spremno prihvatio. Prije upisa na fakultet strojarstva Northeastern University, za koji je dobio stipendiju, radio je u tvrtki za selidbe, a nakon školovanja zaposlio se kao dizajner u MIT Plasma Fusion Centeru, da bi naposljetku završio i kao viši mrežni dizajner na projektu razvoja i projektiranja telefonske mreže u telekomunikacijskoj tvrtki Nextel. Nakon toga uslijedio je potpuni preokret u njegovom životu. Ne znamo je li mu kao u slučaju Newtona, nešto palo na glavu, ali jednog je ljeta prilikom odmora u rodnim Vodicama odlučio napustiti svoj siguran posao i u SAD se vratiti s džemovima od smokava i drugim proizvodima rađenim prema originalnoj dalmatinskoj recepturi. Ovi džemovi danas s pravom nose titulu jednog od najpoznatijih i najprodavanijih hrvatskih proizvoda u SAD-u, a može ih se naći gotovo na svim kontinentima, u zemljama od SAD-a i Kanade do Rusije, Njemačke, Nizozemske, Japana, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Australije i Indonezije.
Neb Chupin u svom uredu u SAD-u
„
Ljubav prema Dalmaciji i sjećanje na didu s kojim sam često odlazio na polje bili su toliko snažni da im se nisam niti mogao niti želio oduprijeti. Znao sam da je hrabrost vratiti se na veliko i zahtjevno američko tržište s nekoliko teglica džema, ali vjerovao sam da treba biti uporan i da će uspjeh doći čim uvjerimo Amerikance da kušaju naše džemove“ – priča nam Neb prisjećajući se početaka, kad je brend još pod nazivom Dalmatia prvi put predstavio američkom tržištu. Reakcije nije trebalo dugo čekati. „Džem od smokava je među 25 proizvoda koje morate imati za blagdane!“, napisao je prestižni američki časopis Bon Appétit. Puni hvale bili su i u poznatoj emisiji Today američke televizijske mreže NBC, a džemovi su ubrzo na međunarodnim sajmovima hrane,
blind tasting degustacijama na neviđeno i u recenzijama stručnih časopisa osvojili najviše ocjene i brojne nagrade. Ovi džemovi danas s pravom nose titulu jednog od najpoznatijih i najprodavanijih hrvatskih proizvoda u SAD-u, a može ih se naći gotovo na svim kontinentima, u zemljama od SAD-a i Kanade do Rusije, Njemačke, Nizozemske, Japana, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Australije i Indonezije. Nakon smokava predstavljeni su džem od smokava s narančom, namaz od zelenih maslina i ajvar, a potom džemovi od jagoda, višanja, kupina, dunja, marelica te pekmez od šljiva. Brend Dida Boža danas broji oko tridesetak proizvoda, a u asortimanu se nalaze još i sokovi nara, aronije i šumskih kupina, ekološki smeđi šećer, čoko smokvice, čoko riža i najnoviji proizvod – ekološka kava.
Džemovi u trgovini Gelsons Market, West Hollywood
„
Los Angeles je poznat po širokoj ponudi hamburgera i meksičke hrane. Gdje god da se okreneš nude se samo takosi, fajite i buritosi; na takvim je mjestima stalno gužva i ljudi jedu takvu vrstu hrane jer puno vremena provode u autima i to im je praktično. Ipak, kad su doma, Amerikanci pažljivije biraju što jedu i vole kvalitetne proizvode“ – priča nam Neb Chupin, koji je ove godine svoj stan u Miamiju zamijenio kućom u Los Angelesu. I to ne u bilo kojem kvartu, već blizu najpoznatije luksuzne gradske četvrti Beverly Hills. „
Imam svega pet minuta do čuvene šetnice Walk of Fame“, kaže Neb koji nam otkriva kako u tom dijelu grada nije neobično susresti i najveće zvijezde. „
Kad sam ga vidio da ulazi u klub bio je potpuno neprepoznatljiv. Imao je bradu i šiltericu te tek kad je skinuo tamne naočale shvatio sam da je to Leonardo DiCaprio. Imamo zajedničke prijatelje i vjerujem da ću ga moći nagovoriti da dođe u Hrvatsku, proba našu hranu i vidi ljepote naše zemlje.“
U Universal Studios; posjet Philipu Goldfineu, producentu i dobitniku Oscara
Na pitanje koje poznate osobe kupuju njegove džemove, kaže da su džemovi od smokava, tapenade od maslina i drugi proizvodi prisutni u svakoj trgovini, pogotovo u specijaliziranim trgovinama vinima i sirevima. Amerikanci su ludi za kombinacijom sireva i džema od smokava. Proizvodi se prodaju u više od 30.000 trgovina diljem SAD-a, u prodavaonicama Whole Foods Marketa, Ralphsa, Safewaysa, Vonsa, Krogersa, Publixa, Gelsonsa, Stop and Shopa… više od tri milijuna bočica godišnje završava samo na američkom tržištu, a Neb kaže da su za takvo tržište to još uvijek vrlo male brojke i tek početak. Ipak, ushićen je što su ga i restorani počeli sve više uključivati u svoje ponude: „
Često dođem u neki od restorana, naručimo platu sa sirevima i uz njih dobijemo poslužen naš džem“. Nešto slično pokušava postići i u Hrvatskoj. „
Uskoro će biti dovršena restauracija stare obiteljske kuće u Vodicima u kojoj je živio moj dida. Tamo ću napravit muzej i mjesto gdje će turisti i domaći moći uživati u džemovima i drugim proizvodima po staroj dalmatinskoj recepturi, popiti kvalitetnu kavu i uživati u dobroj atmosferi“. Uz vođenje proizvodnog pogona, to je projekt zbog kojeg Neb Chupin zadnjih godinu dana jednom mjesečno putuje na relaciji Los Angeles – Zagreb, a tijekom ljeta više vremena provodi u Vodicama.
Džemovi Dida Boža se u SAD-u prodaju pod imenom Dalmatia
„
Kad sam u Hrvatskoj, žurim na različite sastanke i zapravo nemam puno vremena za odmor. Jedva stignem vidjeti roditelje, a sretan sam i ako uspijem koji put otići do Jaruna i veslati“ – kaže Neb, na kojem se vidi da je uz zdravu prehranu, svakodnevno bavljenje sportom također uključeno u njegov životni stil. Otkrio nam je kako je u SAD-u otkrio bikram jogu te da ju planira dovesti i kod nas. Ipak od svih hobija, najdraža mu je filmska umjetnost. „
Produkcijom se bavim više nego glumom, iako sam završio tri semestra škole glume za film i TV u Bostonu te godinu dana glume u Los Angelesu u popularnoj školi Anthony Meindle's actors workshop. Pojavljivao sam se u filmovima "In Between Engagements" (2014), "Gotovina, Letters From Hague" (2009), "What Anne Frank Means Today" (2014) te u filmu"411" (2015) koji je sniman u Miamiju i nedavno je predstavljen javnosti“ – kaže Neb, koji je dosad uspjeh postigao i ulaskom u završnicu izbora „Make your mark“ za najbolji kratki film američke udruge filmskih i televizijskih producenata, Producers Guild of America (PGA) s filmom „The Parting Shot“, kojeg je snimio s kolegom Bobbyjem Boškom Grubićem. Zadnji film je „Final stop“, kojeg sada šalju na festivale, poput onog u Berlinu.
Sa snimanja filma „Final stop“
Svi dosadašnji uspjesi vode prema jednom većem cilju, produkciji filma o Dida Boži. Sve što smo vam mi pokušali ispričati u ovih nekoliko crta, pretočeno je u autobiografsku priču. Scenarij je rađen u Hollywoodu, pisao ga je Philip Shelby, autor scenarija filmova „Survivor“ (Pierce Brosnan), „Mechanic: Resurrection“ (Jason Statham) i dr.. Neb već pregovara s jednim filmskim studijem za otkup prava i okuplja ekipu koja će raditi na filmu. „
Plan je da ga uskoro počnemo s realizacijom filma, a više od polovice snimanja provest ćemo upravo ovdje u Hrvatskoj. Bit će to odlična promocija naše zemlje. Cijelom svijetu ćemo na velikom platnu predstavit Dalmaciju, more, sunce, masline i smokve. To je i svojevrsna počast mojem didi, koji mi je bio inspiracija cijelog života i po kojem su ovi proizvodi dobili ime. Vjerujem da će nakon ovog filma izravna asocijacija svima u SAD-u kad im spomenete Hrvatsku biti – 100% prirodno“ – kaže Neb Chupin i time nam ujedno otkriva radni naslov filma „100% natural“. Na pitanje hoće li mladog unuka Dide Bože glumiti Leonardo DiCaprio samo se zagonetno nasmijao. Doduše i nama to zvuči prilično nevjerojatno. A opet, kad pogledamo uspješnu životnu priču Neba Chupina, to uopće ne zvuči tako nemoguće.