Dizajnerica, tiha i povučena kreativka, ljubiteljica avangardnog modnog stila, pasionirana zaljubljenica u prirodu i univerzalni balans - sve to opisuje Anu Mariju Ricov, mladu ženu koja posljednjih desetak godina sudjeluje na domaćoj modnoj sceni. Brend AMR postavila je kao kontrapunkt srednjostrujaškoj modi kojom dominiraju već toliko puta viđene haljine sirena-kroja te ga podredila zahtjevima onih koji duboko promišljaju svoj stil i traže nešto više od već viđene mode. Glumice Csilla Barath Bastaić, Natalija Đorđević i Jelena Veljača samo su neka imena koja rado nose dizajn AMR. S kreatoricom smo popričali o novim koracima njezina brenda, godini na izmaku, nadanjima za 2018-u...
Nedavno ste predstavili novu kolekciju na reviji u sklopu Bipa Fashion.hr-a. Kako ste ove sezone doživjeli svoju reviju? Jeste li zadovoljni?
Svaka nova kolekcija donosi novu priču pa samim time i energiju koja pruža veliko zadovoljstvo u samom procesu stvaranja. Iako uvijek nastojim dati sve od sebe, nikada nisam potpuno zadovoljna jer uvijek nađem neki segment za koji mislim da sam mogla bolje. Vjerujem da je ta doza samokritičnosti dobar životni suputnik jer me tjera da nadmašim samu sebe.
Imali ste i zadanu temu kolekcije koje ste se držali, a odnosi se na vašu strast prema svemu japanskom.
Inspiracija za novu kolekciju temelji se na japanskom tradicionalnom pogledu na estetiku pod nazivom wabi-sabi. Taj pojam opisuje ljepotu koja je nesavršena, nestalna i nepotpuna. Njezine karakteristike uključuju asimetriju, jednostavnost te razlomljenost, a ujedno uvažavaju strogost, grubost i sirovost. Upravo je takvim pristupom u stvaranju naglašena životna povezanost sa zenom te važnost sklada čovjeka i prirode. Fuzija tih elemenata provlači se odjevnim predmetima putem asimetričnih traka koje sugeriraju nestalnost i razlomljenost te nezavršenih i sirovih rubova koji upućuju na nepotpunost i nesavršenost. Spoj stroge i razlomljene forme stvara dojam dinamike i razigranosti kolekcije, a spoj finih i grubljih tkanina upućuje na mogućnost nošenja u svim prilikama. Fokus je stavljen na lakoću nošenja i savršenu funkcionalnost odjevnih predmeta.
Budući da ste povučena kreativka koja stvara u svojoj tišini, jesu li vam modne revije zapravo izazov?
Svaki je segment stvaranja na neki način izazov jer se uvijek dohvatim nečeg novog i nepoznatog što treba istraživati, a revije doživljavam kao krunu višemjesečnoga konstantnog rada na kolekciji. Iako volim raditi u tišini, volim i pokazati što sam napravila jer jedino revijom mogu dočarati kompletnu inspiraciju i ideju. Tek tada kolekcija oživi. Naposljetku, lijepa riječ kritike i publike svakako napuni baterije i poticaj je za stvaranje novih priča.
U vašoj kolekciji bilo je i nekoliko bijelih komada. Jesu li namijenjeni svečanim prilikama, vjenčanjima…?
Bijeli i srebrni komadi bili su samo uvod u sasvim novu dimenziju brenda. Riječ je o novom podbrendu vjenčanica za suvremenu i modernu ženu koja teži suptilnom i nenametljivom stilu. Vizija vjenčanica brenda AMR temelji se na ležernom, funkcionalnom te vizualno atraktivnom pristupu koji se odlično uklapa u neformalna i netradicionalna vjenčanja. Poanta je haljinom dati osjećaj nesputanosti i lakoće nošenja, a pritom ostaviti dojam posebnosti. Fokus je stavljen na fine i elegantne tkanine te vještu i preciznu izradu.
Odazvali ste se i posljednjem Story Pink Dayu. Jesu li vam teme ženskog zdravlja važne kao mladoj ženi, pripadnici osviještene generacije?
Dobro zdravlje tijela sa zdravim duhom trebao bi biti najvažniji segment u životu pojedinca. Dok smo zdravi, i ne sjetimo se biti zahvalni svemiru na tome, samo i dalje maštamo. želimo bolju karijeru, više putovanja, više novca, više pasa, više svega. Tek kada nas zadesi bolest, sve te želje postaju sekundarne, nebitne i tek tada shvatimo koliko nam je tijelo potrebno. Važno je ostvarivati želje i ciljeve te težiti osobnom napretku, ali pritom trebamo imati na umu da tijelo i duh ne ostavimo postrani. U sadašnjem suludo brzom tempu života i konstantnoj utrci za željama, nastojim što više vremena provesti u prirodi sa svojom Shibom te što zdravije jesti i više spavati. Vodim računa i o odlasku na redovite zdravstvene preglede.
Vidjeli smo glumicu Csillu Barath Bastaić u vašem dizajnu na premijeri filma ‘Egzorcist’. Suradnja s glumicama nije vam strana.
Silno me veseli suradnja s inspirativnim i kreativnim ljudima. Uživam vidjeti kako poznate dame svojim odjevnim kombinacijama unesu neki novi duh u moj dizajn pa time i približe moj rad široj publici. Zahvalna sam im na podršci i sretna što se s njima uvijek desi onaj dobar ‘klik’.
Na hrvatskoj modnoj sceni posljednjih nekoliko godina događaju se velike promjene. Nismo sigurni je li riječ o dobrom ili lošem procesu. Kako vi gledate na to?
Promjene su neizbježne. Trenutačno se događaju velike promjene na modnoj sceni, i to ne samo kod nas nego i globalno, što je logičan slijed s obzirom na nenormalnu zasićenost tržišta. Taj abnormalan rast nekako mora i puknuti. Zastrašujuća mi je činjenica koliko su stvari, a ponajviše odjevni predmeti, postali bezvrijedni. Kupuje se sezonski jer se trendovi rapidno mijenjaju, proizvodi se nekvalitetno, bacaju se velike količine stvari i gomilamo apsurdnu količinu smeća a da toga uopće nismo svjesni. Kao otpor tome mnogi se dizajneri u svijetu, pa i u nas, okreću manjim i suptilnijim promocijama, prisnijem odnosu s klijentima, proizvodnji manjih kolekcija koje ne podliježu brzom trendu te nastoje kvalitetom i idejom stvoriti bezvremenski komad. Teško mi je reći je li riječ o dobrom ili lošem procesu, ali svakako je posrijedi proces koji će iznjedriti novi pristup i nove mogućnosti. Definitivno je tužno što je današnjem čovjeku na prvome mjestu profit, a još je tužnije što industrijom narušavamo balans planeta. No vjerujem da će se svijest ljubitelja mode uskoro promijeniti.
Razgovarao: Marko Banjavčić
Fotografije: Doris Fatur; Senja Vild; Marija Gašparović (portret); Zvonimir Ferina