Prije 1921. godine i pojave ‘prvog kubističkog parfema’ u kvadratnoj bočici, tada minimalističkog Chanela Nº5, većina je parfema bila sve osim minimalistička. Parfemi s početka prošlog stoljeća bili su u fantastičnim bočicama s motivima cvijeća, aplikacijama, ukrasnim mašnama i antiknim pumpicama kakve viđamo na starinskim flakonima. Ti su parfemi nosili osebujna imena poput Poslijepodne jednog parfema ili Večernja fantazija na cvjetnoj livadi. Nakon zatišja između dva svjetska rata, pojavili su se L’Air du Temps od Nine Ricci koji je čepom u obliku Lalique golubice simbolizirao mir i Miss Dior koji je simbolizirao Diorovu revoluciju u odijevanju - New Look debitantsku modnu kolekciju koja je rekla ‘ne’ korzetima, čime se dizajner i proslavio.
Doba seksualne revolucije u Francuskoj je obilježio, vjerovali ili ne, jedan muški parfem koji su nosile i žene - iz protesta! Bio je to Diorov Eau Sauvage, prvi parfem u povijesti dizajnerskih parfema koji se nije zvao Pour Homme. Potkraj sedamdesetih pojavio se prvi ‘zavodljivi’ parfem - Opium, Yves Saint Laurentov iznimno provokativan klasik koji danas slavi 32 godine. Svijet je osvojio sloganom ‘Opium - pour celles qui s'adonnent à Yves Saint Laurent’ (u prijevodu ‘Opium - za one koje će se podati Yves Saint Laurentu’). Dramatično-teatralnoj kampanji pridonijela je i legenda o pariškoj raskalašenoj promociji parfema na kojem se navodno pušio - opijum. Devedesete su donijele velike moderne klasike čiji se jedini zajednički nazivnik može nazvati - kreativnost. S jedne strane, bio je to CK One Calvina Kleina, parfem MTV generacije, interneta i globalizacije za koji se čini kao da je prvi uniseks parfem (iako nije), a s druge su pojava velikih novih parfema francuskih kreatora: Jeana Paula Gaultiera i Thierryja Muglera.
Gaultierov Classique simbolizirao je novu ekstravaganciju koja se često vezivala i s Madonnom jer je u spotu za pjesmu ‘Vogue’ i na turneji ‘Blonde Ambition’ nosila Gaultierov kornet-korzet kojime je inspirirana i bočica Classiquea. Angel Thierryja Muglera bio je prvi ženski miris plavo-tirkizne anđeoske boje, a njegova revolucionarna formula s ‘jestivim esencijama’ donijela je za sobom cijeli niz gurmanskih kopija. Miss Dior Chérie, inspiriran klasičnim Miss Diorom, i danas je simbol chic jeans generacije koja voli kombinirati jeftine odjevne predmete sa skupim dizajnerskim torbicama, a utjelovljen je u liku Riley Keough, unuke Elvisa Presleya koja je, kada je lansiran, bila zaštitno lice parfema.
Malo-pomalo, dolaskom globalizacije parfemi su se počeli nositi, baš kao i dizajnerske torbice, i kao statusni simbol. Sve pod okriljem trendovske ‘must have’ filozofije, parfemi se danas, više nego ikad prije, nose jednostavno zato što su ‘in’, a paradoksalno, težnja da budemo drukčiji od drugih dovela nas je do toga da svi mirišemo jednako. Voditeljica Antonija Stupar Jurkin, iako na ovim fotografijama parfeme nosi na ramenu, leđima, glavi, ili ih odijeva poput haljine, nije fanatik kada je o dizajnerskim imenima riječ: “Nije mi važno tko potpisuje miris, ni kako se zove, važno mi je samo da dobro miriše!” Priznala nam je da voli lijepe bočice, ali da joj nisu presudne kod odabira parfema. Ova nam predbožićna sezona donosi upravo takve: parfeme u prelijepim bočicama.
Lola Marca Jacobsa dolazi u staklenoj bočici s vinilnim čepom u obliku apstraktnog trobojnog cvijeta, Fantasy Circus Britney Spears u bočici optočenoj crvenim kristalima, Miss Dior Chérie dolazi s metaliziranom mašnom, kao i Chloé Eau de Parfum Intense koji dolazi s mašnom od crne tkanine, dok Chanel Nº5, kao i prije 88 godina, kada je prvi put lansiran, možete uživati u originalnoj luksuznoj verziji - u obliku koncentrata čistog parfema Nº5 Parfum od 7,5 mililitara koji se nanosi kap po kap, a dolazi s crnim pečatom od voska u koji je rukom utisnut logo CC, koji jamči originalnost Chanelova parfema. Antonija Stupar Jurkin ‘peticu’ obožava zimi, a vi?
Napisao Ivo Parać
Fotografije i koncept Mladen Šarić
Šminka Simona Antonović
Styling Ivana Karapanđa
u Kosa Milena Maršić za salon Glamour u Donje rublje Lisca; tkanine Linea Exclusive