Ovo pitanje postavlja sve veći broj mladenki ali i modnih dizajnera a odgovor dolazi u obliku sve jačeg pokreta modne održivosti

Donedavno najveća je briga buduće mladenke bila odabrati boju vjenčanja, cvjetnih dekoracija te odlučiti hoće li imati veo na dan vjenčanja. Zahvaljujući novoj generaciji mladenki, ali i globalnim promjenama u lifestyleu, pa tako i u vjenčanjima, puno se toga promijenilo. Danas više nego ikada prije govorimo, ali i promišljamo o pojmu održivosti. Zato više nije čudno razgovarati o održivosti u vjenčanjima, kako u modnom tako i u svakom drugom smislu. Sve je više mladenaca diljem svijeta osviješteno kad je riječ o zaštiti okoliša, globalnog zdravlja te održivosti, a situacija prouzročena virusom COVID-19 dodatno je potaknula da i svijet vjenčanja sve glasnije i hrabrije govori o važnosti takvih stavova, promišljanja i djelovanja.

Održiva moda važnija je nego ikad. Ako se modna industrija ne promijeni, prema podacima Greenpeacea, ukupni ugljični otisak odjeće do 2050. doseći će 3.978 megatona, što je gotovo dvostruka emisija ugljika u Indiji za 2018. godinu.A kad je riječ o vjenčanoj modi, važno je istaknuti da je kupljena vjenčanica (a tako se to radi u većem dijelu svijeta) najneodrživiji modni proizvod. Jer za puno novca kupujete modno zahtjevnu haljinu kako biste je odjenuli – samo jednom! Globalna je istina da nakon vjenčanja kupljene vjenčanice ostaju zaboravljene negdje na dnu ormara. Zato javnost s odobravanjem gleda na rastuću brigu za okoliš i planet i u svijetu vjenčanja. A da postoji glad za promjenom pokazuju i podaci vezani za pretraživanje pojma “low-waste wedding” koji je u 2019. godini na Pinterestu (omiljenoj platformi milijuna mladenki) porastao za 235 posto, što je i više nego odličan pokazatelj da je nastupilo vrijeme promjena te da je sve veći broj mladenki, ali i parova spremno reći DA na “zeleniji” način.

Mother of Pearl

Vrijeme je da se upitamo jesu li mladenke spremne odreći se kupnje klasičnih vjenčanica? Vjerovali ili ne, vjenčana moda u Hrvatskoj, kao i regiji, s ponosom može istaknuti da smo na dobrom tragu održivosti. No ne zbog osviještenosti nego zbog duge tradicije (i uopće mogućnosti) posudbe vjenčanica. Jer upravo svijet vjenčane mode sve se više okreće posuđivanja vjenčanica, a ne jednokratnoj kupnji. Bez obzira na to govorimo li o jednom ili drugom modelu, važno je istaknuti da se svijet vjenčanja mijenja. Korak po korak, ali promjena se nazire, kako iz kuta osviještenih mladenki, tako i iz kuta sve osvještenijih modnih dizajnera i proizvođača vjenčane mode. Zato, razmišljate li o vjenčanici za svoje održivo vjenčanje, razmislite o brendovima koji ističu aktivnu brigu za okoliš i ideju održivosti. Otkrijte ih, upoznajte njihov rad te ih kupnjom ili posudbom podržite.

A kako vjenčanu modu povezujemo uz raskošne modele i tkanine, česta je pogreška što se misli da je, govorimo li o eko brendovima, riječ o neuglednoj modi. Brojni brendovi pokazuju upravo suprotno, a nemojmo zaboraviti da su, osim tkanina i načina njihove proizvodnje, iznimno važni i ideja etičnosti, brige za djelatnike te cijeli sustav distribucije modnih predmeta. Vjenčana moda koja nosi predznak eko rezultat je promišljanja, dugoročnog poslovnog stava i, naravno, želje za promjenom.

Roland Mouret

Amy Powney, kreativna direktorica brenda Mother of Pearls, savjetuje da biramo prirodne tkanine, ali i da iskoristimo snagu društvenih mreža te komuniciramo o tome gdje su tkanine proizvedene, koji su to brendovi čije je poslovanje prepoznato kao etično i održivo. Brendovi poput Reformation i Stella McCartney (koja je kolekcijom Made With Love predstavila svoju viziju vegan friendly vjenčane mode, čiji svaki model privlači estetikom, ali i tkaninama proizvedenim prema najvišim eko standardima) i više su nego omiljeni upravo zbog lijepe, održive vjenčane mode. A cijenjeno ime globalne dizajnerske scene i strastveni zagovaratelj održive mode Roland Mouret (sjećate li se njegova modela haljine Galaxy kojem nisu odoljele ni Victoria Beckham, Halle Berry, Cameron Diaz i Rachel Weisz) nedavno je izjavio: “Modernost našeg vremena je održivost. Zato savjetujem modernim mladenkama da biraju odvojene modne komade koje će i nakon vjenčanja nositi u različitim kombinacijama, i to godinama.” Mouret se tržištu vjenčane mode prvi put predstavio kolekcijom White Collection 2019. godine i odmah je bilo jasno da je jedan od onih dizajnera koji promišlja o bezvremenskoj modi uz inzistiranje na isticanju osobnosti. “Više ne razmišljam o odjeći. Razmišljam o vrijednosti. I ako ste ikada poželjeli tako razmišljati, vaš dan vjenčanja idealna je prilika za to”, ustvrdio je Mouret.

Stella McCartney

No u svijetu je i dalje velik problem modne neiskorištenosti te tona i tona vjenčanica koje više nitko ne želi. Svjetsko tržište bilježi porast second-hand vjenčanica, a očekuje se da će taj broj i dalje rasti, čemu znatno pridonosi globalna kriza prouzročena koronavirusom.

Kad govorimo o modnoj održivosti, važno je istaknuti da ne govorimo samo o jednostavnim stilskim formama koje će rado birati urbane minimalistice. Upravo suprotno, održivost je i više nego moguća i u kategoriji luksuza i visoke mode. Primjer koji je oduševio svjetsku javnost vjenčanje je održano u ljeto 2019. na raskošnom kalifornijskom imanju obitelji Hearst. Zvijezde dana bili su Amanda Hearst, slavna nasljednica korporacije Hearst, unuka medijskog mogula Williama Randolpha Hearsta, i Joachim Rønning, filmski redatelj uspješnica poput “Pirata s Kariba”, ali i filma “Kon Tiki”, koji je bio nominiran za Oscara za najbolji film na stranom jeziku, pa ne čudi što je njihovo vjenčanje događaj sezone koji se dogodio na imanju Hearst i u dvorca iz snova.

Prestižan popis od 175 uzvanika, slavni David Monn zadužen za organizaciju svakog detalja ceremonije vjenčanja i zabave, vrhunska glazba i moda. Zvuči tako očekivano. Ali to je vjenčanje primjer i neočekivanog – bilo je to luksuzno vjenčanje velikim dijelom organizirano prema principima održivosti zbog osobne predanosti mladenke tom cilju. Lokalno uzgojena hrana i cvijeće, doniranje viškova, puno brige o brojnim detaljima, glazbi, buci, otpadu… ali i ono što je posebno oduševilo – vjenčana moda. Vjenčanica Amande Hearst nosila je potpis Oscara de la Rente, a za nju ju je dizajnirao kreativni direktor tog modnog brenda Fernando Garcia. Bila je to raskošna svilena vjenčanica upotpunjena velom, a u potpunosti izrađena od etički proizvedenih tkanina, ali i onih koje su već bile korištene za izradu drugih haljina. Baš kao i haljina u koju se presvukla, a koju potpisuju Viktor & Rolf, koji također stvaraju modu s istaknutim stavom prema održivosti. To je samo jedna od potvrda da održivost u vjenčanoj modi nije samo moguća nego i apsolutni trend.

Upravo zbog svega navedenog, u sklopu projekta Održiva Hrvatska (dosad poznatog kao projekt „Žuti okvir za održivi razvoj, znanost i obrazovanje“), izdavačka kuća Adria Media Zagreb i časopis National Geographic Hrvatska održat će online konferenciju o održivoj modi. Projekt Održiva Hrvatska održava se uz podršku Ureda predsjednika Republike Hrvatske, a partneri projekta su Hrvatska gospodarska komora, Grad Zagreb i RTL.

Pozivamo vas na praćenje online konferencije 7. travnja od 10 sati na odrzivahrvatska.hr gdje vas očekuje i više informacija o tematskim panelima te sudionicima ove vrlo vrijedne konferencije. Online konferencija “Održiva moda” održat će se uz pridržavanje svih mjera i preporuka koje nalaže Stožer civilne zaštite RH, a u skladu s preporukama konferenciji će fizički prisustvovati isključivo sudionici panela i organizator.

Tekst Martina Rafaeli

Fotografije Story vjenčanja press

Sve za vaše vjenčanje